Porady Tablice rejestracyjne

Jakie są koszty i ograniczenia żółtych tablic rejestracyjnych?

Decyzja między żółtymi a białymi tablicami rejestracyjnymi to nie tylko kwestia wyglądu czy historycznego charakteru pojazdu. Wybór ten ma istotne implikacje finansowe, techniczne i czasowe. Warto rozważyć kilka kwestii, zanim podejmie się tę decyzję. Prześledźmy, jakie są główne aspekty wyboru żółtych tablic rejestracyjnych oraz jakie korzyści i wyzwania niesie za sobą ten krok.

Pojazd zabytkowy
(Pojazd zabytkowy : 1bumer / pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_zabytkowy#/media/Plik:Mercedes-Benz_W115_220D_(1973).jpg)

Czy warto wybrać żółte tablice rejestracyjne?

Żółte tablice rejestracyjne to nie tylko kwestia estetyki czy historycznego charakteru na drogach. To znacznie więcej niż tylko wygląd czy kolorystyka. Dla wielu właścicieli samochodów wybór między żółtymi a białymi tablicami to decyzja o ogromnych implikacjach finansowych, technicznych i czasowych. Rejestracja pojazdu jako zabytkowego niesie ze sobą zarówno korzyści, jak i ograniczenia, których warto być świadomym.

Z perspektywy wieloletnich właścicieli starych samochodów, zmiana zwykłych, białych tablic na żółte staje się coraz bardziej atrakcyjna. Jednakże, przed taką decyzją pojawiają się pytania: jakie korzyści to przyniesie? Jakie będą koszty utrzymania zabytkowego pojazdu? Jakie ograniczenia niesie za sobą rejestracja jako "zabytek"? Odpowiedzi na te pytania rzutują na wybór, czy warto zarejestrować pojazd jako zabytkowy.

Jak wygląda procedura rejestracji pojazdu jako zabytkowego?

Procedura rejestracji pojazdu jako zabytkowego wiąże się z szeregiem kryteriów, które samochód musi spełnić. Pojazd, aby uzyskać status zabytkowego, powinien mieć co najmniej 30 lat i nie być produkowany od przynajmniej 15 lat. Dodatkowo musi zachować co najmniej 75% oryginalnych części, w tym główne podzespoły. Istnieją również inne możliwości rejestracji jako zabytek dla pojazdów młodszych niż 25 lat, ale posiadających cechy unikalne, związane z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub określonymi osiągnięciami.

Jakie są plusy rejestracji pojazdu jako zabytkowy?

Jednym z kluczowych argumentów przemawiających za rejestracją pojazdu jako zabytek są korzyści ubezpieczeniowe. Polisa OC może być wykupiona na krótszy okres, co jest istotne, zwłaszcza gdy auto zimuje w garażach. Dodatkowo pojazdy zabytkowe mogą korzystać ze zniżek na OC, a członkowie zrzeszeń motoryzacyjnych mogą otrzymać nawet do 70% zniżki. Pojazdy zarejestrowane jako zabytek są zwolnione z opłaty recyklingowej oraz mogą być wykorzystywane zgodnie z oryginalnymi normami technicznymi.

Jakie są minusy rejestracji pojazdu jako zabytek?

Jednakże istnieje również druga strona medalu. Koszty rejestracji jako zabytek są wyższe niż w przypadku zwykłego pojazdu, a czas potrzebny na tę procedurę jest znacznie dłuższy. Dodatkowo większe prace czy zmiany w pojeździe wymagają zgłoszenia wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków. Pojazd zarejestrowany jako zabytek nie ma także możliwości powrotu do "białych tablic” i jest wyłączony z celów zarobkowych, choć może być wykorzystywany do okazjonalnego przewozu do 7 osób.

Warto też wspomnieć o coraz trudniejszym dostępie do oryginalnych części do zabytkowych pojazdów, co stanowi wyzwanie, ponieważ pojazd zabytkowy musi zachować co najmniej 75% oryginalnych części. Wraz z nowymi regulacjami, konserwatorzy starają się ograniczyć nadużycia w rejestracji, aby podnieść rangę samochodów zabytkowych, co wpłynęło na zaostrzenie kryteriów rejestracji.

Jakie są koszty rejestracji pojazdu jako zabytkowy?

Koszt sporządzenia tak zwanej białej karty przez rzeczoznawcę w trzech egzemplarzach wraz z odpowiednimi fotografiami pojazdu wynosi od 400 do 800 złotych. Do tego należy doliczyć koszt badania technicznego w wysokości 99 złotych. Opłaty w wydziale komunikacji nie przekraczają zazwyczaj 200 złotych. W przypadku motocykli, ciągników rolniczych, przyczep lub motorowerów koszty rejestracji są niższe. Za rejestrację takiego pojazdu urząd pobiera niewiele ponad 130 złotych.

Procedura rejestracji na żółte tablice to skomplikowany proces, który warto przemyśleć z różnych perspektyw. O ile niesie ona ze sobą korzyści, to także wprowadza ograniczenia i koszty, które należy uwzględnić. Ostatecznie, wybór rejestracji jako zabytek czy pozostawienia pojazdu na "białych tablicach" zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb użytkownika oraz stanu technicznego samochodu. 

Julia Sokołowska

Redaktorka i copywriterka. Skończyła studia na kierunku Psychologia na Uniwersytecie SWPS. Uwielbia jazdę samochodem, gry komputerowe oraz azjatycką popkulturę.