Koszty przeglądów technicznych

Przeglądy techniczne pojazdów są nieodzownym elementem utrzymania samochodów w ruchu drogowym. Każdy pojazd, po pewnym czasie użytkowania, musi przejść badanie techniczne, aby zapewnić, że jest on bezpieczny dla użytkownika i innych uczestników ruchu drogowego. Obecnie koszt takiego badania wynosi 98 zł, co nie zmieniło się od dwudziestu lat. Niestety, według diagnostów i ekspertów, ta kwota nie pokrywa już realnych kosztów utrzymania stacji diagnostycznych, których liczba zaczyna drastycznie spadać. Diagności zwracają uwagę, że w związku z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, od opłat za wynajem powierzchni po koszty energii i wynagrodzenia pracowników, niezbędne jest dostosowanie cen badań technicznych do realiów rynkowych. Jak szacują, aby stacje mogły funkcjonować w sposób rentowny, cena za przegląd techniczny powinna wynosić co najmniej 250 zł.

Polska a unijne przepisy

Choć Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 2004 roku, nie wszystkie unijne dyrektywy zostały wprowadzone w życie. Jedną z nich jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 2014 roku, która dotyczy zasad przeprowadzania przeglądów technicznych pojazdów. Ma ona na celu ujednolicenie standardów kontroli technicznych w całej Unii, w tym również wprowadzenie regularnych audytów stacji diagnostycznych. Celem jest zapewnienie, że przeglądy są przeprowadzane w sposób profesjonalny i zgodny z najwyższymi europejskimi wymogami. Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, Polska pracuje nad wprowadzeniem nowelizacji przepisów w tej kwestii. Według jego słów w najbliższym czasie ma powstać projekt ustawy, który dostosuje polskie przepisy do wymogów unijnych. To jednak wiąże się także z kosztami, które będą musiały ponieść zarówno stacje diagnostyczne, jak i kierowcy.

Diagności w kryzysie

Sytuacja na rynku stacji diagnostycznych jest niepokojąca. Tylko w pierwszej połowie 2024 roku zamknięto w Polsce 118 stacji kontroli pojazdów, co jest wyraźnym sygnałem, że prowadzenie tej działalności staje się coraz mniej opłacalne. Diagności alarmują, że jeżeli rząd nie podejmie konkretnych działań, wkrótce liczba dostępnych stacji diagnostycznych może spaść do poziomu, który znacząco utrudni kierowcom dostęp do usług technicznych. Zamknięcie stacji kontrolnych nie jest jedynym problemem. Wielu diagnostów zmaga się również z trudnościami finansowymi, co przekłada się na jakość oferowanych usług. Wzrost opłat za badania techniczne jest więc postrzegany nie tylko jako sposób na ratowanie branży, ale również jako konieczny krok w kierunku poprawy jakości przeglądów technicznych w Polsce.

Ile możemy zapłacić za badanie techniczne?

Chociaż diagności postulują podniesienie opłat nawet do 250 zł, nie jest jasne czy taka podwyżka zostanie wprowadzona. Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury sugerują, że rozważane są różne scenariusze. Według analiz koszt badania technicznego, który uwzględniałby inflację oraz rosnące koszty prowadzenia działalności diagnostycznej, powinien wynosić około 500 zł. Jest to jednak kwota, którą większość ekspertów uznaje za nierealną. Nieco bardziej realistycznym rozwiązaniem jest podwyżka do 150–250 zł, co poparła między innymi senacka komisja infrastruktury. Wprowadzenie takiej podwyżki miałoby na celu uchronienie rynku diagnostycznego przed dalszymi problemami finansowymi oraz dostosowanie cen usług do unijnych standardów.