Historia i design

Volkswagen Golf IV, który pojawił się na rynku w 1997 roku, był krokiem milowym dla niemieckiego producenta. Pod kierownictwem Hartmuta Warkussa, Golf IV przeszedł całkowitą metamorfozę. Wyróżniał się niezwykle nowoczesnym designem, który miał znaczący wpływ na całą przyszłą linię modelową Volkswagena. Charakterystyczne proporcje nadwozia, w tym większy rozstaw osi i obłe zderzaki, podkreślały dynamiczny charakter auta i jednocześnie poprawiały przestronność wnętrza. W środku Golf IV zaskakiwał jakością wykończenia wnętrza, dorównującą wyższym modelom klasy, takim jak Passat B5. To była znacząca zmiana w porównaniu do wcześniejszych modeli, co przyczyniło się do wzrostu jego popularności na globalnym rynku.

Nowe technologie i innowacje

Jednym z kluczowych aspektów czwartej generacji Golfa były nowe technologie, w tym wprowadzenie pompowtryskiwaczy w silniku 1.9 TDI w 1999 roku. Ta zmiana pozwoliła na zwiększenie efektywności spalania oraz redukcję emisji spalin, co było odpowiedzią na rosnące wymagania ekologiczne. Golf IV był także jednym z pierwszych samochodów na rynku z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG, co stanowiło przełom w komforcie i dynamice jazdy. Wersja R32, wyposażona w silnik 3.2 V6 i opcjonalną skrzynię DSG, stała się ikoną szybkości i nowoczesności w segmencie kompaktowym. Oferowała nie tylko wysokie osiągi, ale także funkcję Launch Control, pozwalającą na błyskawiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h.

W trakcie produkcji, która trwała do 2003 roku, z taśmy zjechało około 4,9 miliona egzemplarzy Golfa IV, co świadczy o jego dużym sukcesie rynkowym. Model zdefiniował nową erę dla Golfa, ale także umocnił pozycję Volkswagena jako lidera innowacji w branży motoryzacyjnej.