Zmowa cenowa – ustalanie cen samochodów

Jednym z kluczowych zarzutów wobec KIA Polska i jej dilerów jest zmowa cenowa, która miała polegać na narzucaniu cen pojazdów przez importera. KIA Polska dostarczała dilerom cenniki i określała maksymalne rabaty, które mogli oferować klientom. Tym samym uniemożliwiała swobodną konkurencję cenową. Taka praktyka pozbawiała konsumentów możliwości uzyskania korzystniejszych ofert i stała się podstawą do nałożenia sankcji przez UOKiK. Co więcej, KIA Polska skrupulatnie monitorowała przestrzeganie ustalonych cen. Regularnie kontrolowano salony i wysyłano upomnienia do dilerów, którzy oferowali pojazdy po cenach niższych niż te narzucone. Dilerzy informowali siebie nawzajem o takich przypadkach i zgłaszali je importerowi, co świadczy o istnieniu ścisłej współpracy w ramach nielegalnego porozumienia.

Podział rynku i ograniczenia sprzedaży

Zmowa cenowa to jednak niejedyny element nieuczciwych praktyk. KIA Polska wraz ze swoimi dilerami podzieliła rynek i ustaliła, że każdy diler może sprzedawać samochody tylko klientom z określonego regionu. W praktyce oznaczało to, że jeśli klient chciał nabyć samochód poza swoim regionem, diler odmawiał sprzedaży i odsyłał go do odpowiedniego salonu. Tego rodzaju działania znacznie ograniczały wybór klientów i uniemożliwiały im poszukiwanie korzystniejszych ofert w innych częściach kraju. Podobne ograniczenia obowiązywały w przypadku sprzedaży samochodów dla ośrodków szkolenia kierowców. Od 2017 roku KIA Polska zdecydowała, że tylko wybrani dilerzy, którzy wygrali przetargi na dostawę pojazdów do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, będą mogli oferować samochody dla szkół jazdy. W efekcie szkoły z innych regionów nie miały możliwości uzyskania konkurencyjnej oferty od innych dilerów.

Kary nałożone przez UOKiK

Po przeprowadzeniu szczegółowego postępowania, UOKiK nałożył na KIA Polska oraz dilerów kary finansowe o łącznej wartości ponad 405 milionów złotych. Najwyższa kara przypadła KIA Polska, która ma zapłacić ponad 331 milionów złotych. Kary zostały również nałożone na dealerów oraz pięć osób fizycznych, bezpośrednio odpowiedzialnych za naruszenia przepisów antymonopolowych. Wysokość kar dla menedżerów wahała się od 137 800 zł do 437 500 zł. Za brak współpracy podczas postępowania zostały nałożone dodatkowe kary.

Skutki dla rynku motoryzacyjnego

Nieuczciwe praktyki stosowane przez KIA Polska i jej dilerów miały bezpośredni wpływ na rynek motoryzacyjny w Polsce. Konsumenci, pozbawieni możliwości negocjacji cen i skorzystania z konkurencyjnych ofert, byli zmuszeni płacić więcej za samochody tej marki. Tego rodzaju działania doprowadziły do wzrostu kosztów zakupu pojazdów, ograniczyły wybór klientów i naruszyły zasady wolnorynkowej konkurencji. Wysoka kara nałożona przez UOKiK ma na celu zarówno ukaranie, jak i zapobieżenie podobnym praktykom w przyszłości. Decyzja UOKiK wysyła jasny sygnał, że wszelkie działania ograniczające wolną konkurencję będą surowo karane.

Oświadczenie KIA Polska

KIA Polska nie zgadza się z decyzją UOKiK i zapowiedziała, że będzie bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. W oświadczeniu firma podkreśliła, że powstrzymuje się od dalszego komentowania sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia. KIA Polska zapewniła jednocześnie, że decyzja UOKiK nie wpłynie na jej codzienną działalność oraz że nadal będzie świadczyć wysoką jakość usług wobec swoich klientów i partnerów biznesowych.