S3 z unijnym wsparciem – kluczowa inwestycja dla regionu

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w północno-zachodniej Polsce. W ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) projekt otrzymał unijne wsparcie w wysokości ponad 757 milionów złotych, co stanowi istotną część całkowitych kosztów budowy wynoszących ponad 1,75 miliarda złotych. To już siódma umowa o dofinansowanie, a w sumie w ramach Programu FEnIKS pozyskano na polskie drogi ponad 2,5 miliarda złotych. Droga S3, przebiegająca wzdłuż zachodniej granicy Polski, połączy Świnoujście z granicą z Czechami i będzie stanowić kluczowy szlak w europejskiej sieci TEN-T. Odcinek Świnoujście – Troszyn o długości 32,9 km jest jednym z ostatnich brakujących elementów tej trasy. Jego budowa obejmuje dwa etapy: odcinek Świnoujście – Dargobądz (17 km) oraz Dargobądz – Troszyn (15,9 km).

Zakres prac i znaczenie inwestycji

Droga ekspresowa S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn nie tylko poprawi komunikację między Polską a Czechami, ale także usprawni transport wewnątrz kraju. Inwestycja obejmuje budowę siedmiu węzłów drogowych (m.in. Świnoujście, Międzyzdroje, Dargobądz), a także dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwodu Utrzymania Drogi. Powstaną również liczne obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty i przepusty, które ułatwią bezpieczne przemieszczanie się zarówno kierowcom, jak i pieszym. Dzięki budowie nowych węzłów oraz dostosowaniu istniejących dróg lokalnych, w tym wojewódzkich, powiatowych i gminnych, trasa stanie się bardziej funkcjonalna i bezpieczna. Dodatkowo inwestycja przewiduje budowę nowoczesnych systemów odprowadzania wód deszczowych, oświetlenia drogowego oraz urządzeń zwiększających bezpieczeństwo ruchu, takich jak bariery energochłonne i ogrodzenia.

Zakończenie prac i korzyści dla kierowców

Zakończenie prac na odcinku Świnoujście – Troszyn planowane jest na IV kwartał 2024 roku. Po oddaniu tej części trasy do użytku kierowcy będą mogli przejechać całą trasę S3, która na terenie Polski będzie miała 470 km długości. Skróci ona czas podróży między Świnoujściem a granicą z Czechami do około 4 godzin. Co więcej, po zakończeniu budowy czeskiej autostrady D11, powstanie dogodne połączenie drogowe między Świnoujściem a Pragą. Realizacja tego projektu ma ogromne znaczenie dla gospodarki Polski, zwłaszcza w kontekście połączeń międzynarodowych. Dzięki S3 porty w Świnoujściu i Szczecinie zyskają lepszą dostępność, co wpłynie na rozwój handlu i transportu towarowego. Trasa będzie także kluczowa dla turystów podróżujących między Polską a Czechami, co przyczyni się do rozwoju turystyki w regionach, przez które przebiega.

Program FEnIKS na polskich drogach

Program FEnIKS, który finansuje budowę drogi S3, jest jednym z kluczowych źródeł wsparcia dla rozwoju polskiej infrastruktury drogowej. W ramach tego programu Polska pozyskała środki nie tylko na budowę S3, ale także na realizację innych strategicznych inwestycji drogowych, takich jak autostrada A2, droga ekspresowa S7 oraz obwodnice Oświęcimia i Zawiercia. Łącznie Polska uzyskała ponad 2,5 miliarda złotych z funduszy unijnych w ramach Programu FEnIKS na lata 2021-2027.

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn to przykład, jak unijne wsparcie może przyspieszyć rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy regionu, przedsiębiorcy i turyści zyskają nowoczesną, bezpieczną i szybką trasę, która połączy Polskę z Czechami, a także zapewni lepsze połączenia z resztą Europy.