Co zakłada inwestycja?

Zachodnia Obwodnica Szczecina to długo oczekiwana inwestycja, która domknie ring dróg szybkiego ruchu wokół miasta. Nowa trasa, licząca blisko 50 km, pozwoli odciążyć istniejące drogi ekspresowe A6, S3 i S6, które obecnie obsługują intensywny ruch samochodowy. W szczególności latem na obecnych trasach tworzą się korki, co znacząco wydłuża czas podróży. Dzięki nowej obwodnicy czas przejazdu między kluczowymi punktami regionu znacznie się skróci, co pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy oraz komfort mieszkańców. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa tunelu pod Odrą o długości 5 km. Będzie on najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Ma na celu nie tylko poprawę komunikacji, ale także minimalizację wpływu na środowisko naturalne, które otacza obszar inwestycji.

Trzy odcinki realizacyjne

Kołbaskowo – Dołuje

Pierwszy odcinek, o długości 13,6 km, rozpocznie się na połączeniu z obwodnicą Przecławia i Warzymic. Trasa połączy się z autostradą A6 poprzez nowy węzeł drogowy. Na tym odcinku przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych oraz 18 obiektów mostowych, w tym przejść dla zwierząt. Powstanie tu także obwód utrzymania drogi, który ułatwi zarządzanie infrastrukturą w przyszłości. Odcinek zakończy się w miejscowości Wołczkowo, skąd trasa przejdzie w kolejny etap budowy. Jego realizację planuje się zakończyć do 2028 roku.

Dołuje – Police

Drugi odcinek, liczący 11,9 km, poprowadzi trasę przez tereny leśne oraz obszary wiejskie. Zrealizowane zostaną tutaj dwa węzły drogowe oraz szereg obiektów mostowych i przejść dla zwierząt. W miejscowości Sławoszewo zaplanowano budowę Miejsca Obsługi Podróżnych, które będzie wyposażone w parkingi oraz tereny rezerwowe pod stację paliw i restaurację. Odcinek zakończy się w rejonie Tanowa, gdzie powstanie węzeł drogowy łączący nową S6 z lokalnymi drogami. Termin zakończenia budowy to również rok 2028.

Police – Goleniów

Najbardziej wymagającym odcinkiem jest etap Police – Goleniów, obejmujący budowę tunelu pod Odrą. Tunel, o głębokości sięgającej 51 m, będzie składał się z dwóch naw i 19 przejść poprzecznych, służących m.in. do ewakuacji. Cały odcinek liczy 23,4 km i obejmuje również rozbudowę węzła Goleniów Północ, który połączy S6 z istniejącymi trasami ekspresowymi. Zakończenie prac na tym odcinku jest planowane na 2032 rok ze względu na dużą złożoność techniczną i konieczność drążenia tunelu.

Korzyści z realizacji obwodnicy

Nowa obwodnica przyniesie szereg korzyści dla mieszkańców i użytkowników dróg. Czas podróży między Policami a Goleniowem skróci się z obecnych 58 km do 23 km. Dzięki temu region zyska lepszą komunikację z siecią dróg krajowych i międzynarodowych. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Szczecina, co znacząco zmniejszy obciążenie lokalnych dróg. Nowa trasa poprawi także bezpieczeństwo na drogach dzięki nowoczesnym rozwiązaniom inżynieryjnym i infrastrukturze dostosowanej do najwyższych standardów. Dodatkowo inwestycja przyczyni się do ochrony środowiska, dzięki licznym przejściom dla zwierząt oraz zastosowaniu ekologicznych technologii podczas budowy.

Finał wieloletnich przygotowań

Realizacja Zachodniej Obwodnicy Szczecina to efekt wieloletnich prac przygotowawczych, które rozpoczęły się jeszcze w latach 90. XX wieku. Od 2015 roku projekt był rozwijany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a w 2017 roku uzyskano decyzję środowiskową dla całego przedsięwzięcia. Kolejne lata to intensywne prace projektowe, badania geologiczne i konsultacje społeczne. Obecnie, po zakończeniu wszystkich etapów projektowych, przystąpiono do realizacji przetargów. Wykonawcy wyłonieni w ramach tych postępowań będą odpowiedzialni za wykonanie szczegółowych projektów wykonawczych oraz roboty budowlane.

Zachodnia Obwodnica Szczecina to inwestycja, która znacząco wpłynie na rozwój regionu i poprawi jakość życia mieszkańców. Dzięki tej trasie Szczecin stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem do życia i inwestowania.