Sposoby przewożenia rowerów samochodem. Wady i zalety każdego z nich
15.11.2023 18:22
Zastanawiasz się, jak bezpiecznie i wygodnie przewieźć rowery samochodem? Transport rowerów może być wyzwaniem, ale dzięki różnorodnym rozwiązaniom dostępnym na rynku, każdy miłośnik dwóch kółek znajdzie coś dla siebie. W tym artykule przedstawiamy różne metody przewożenia rowerów samochodem, ich zalety i wady, abyś mógł wybrać najlepszą opcję dla siebie.
tl;dr
Mój artykuł porusza temat różnych metod przewożenia rowerów samochodem, w tym wewnątrz pojazdu, na dachu, klapie bagażnika, haku holowniczym oraz w przyczepce rowerowej. Omówione są zalety i wady każdej metody, a także czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniej opcji. Nie daje najlepszego rozwiązania, bo takiego nie ma, każda metoda sprawdzi się inaczej w zależności od potrzeb i wymagań.
Wewnątrz samochodu
Przewożenie roweru wewnątrz samochodu jest idealne dla rowerów składanych lub mniejszych modeli. Ta metoda wymaga samochodu z dużym bagażnikiem i odpowiedniego zabezpieczenia roweru, aby uniknąć przesuwania się podczas jazdy. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą chronić swój rower przed warunkami atmosferycznymi i potencjalnymi kradzieżami. Jednakże, ogranicza to dostępną przestrzeń dla pasażerów i bagażu. Zapaleni rowerzyści i kolarze bardzo często posiadają kombi, które po złożeniu tylnej kanapy bez problemu mieszczą nawet dwa rowery. Jeszcze wygodniej mają posiadacze vanów.
Na dachu samochodu
Bagażniki dachowe są popularnym wyborem, oferując różne opcje, takie jak platformy czy uchwyty. Kluczowe jest tutaj mocne zamocowanie bagażnika do samochodu oraz zabezpieczenie rowerów. Ta metoda jest efektywna, ale wpływa na aerodynamikę pojazdu, szum podczas jazdy i większe zużycie paliwa. Zalecam wybór uchwytów rowerowych, które umożliwiają szybkie i łatwe umieszczanie oraz zdejmowanie rowerów, co znacznie upraszcza proces ich transportu. W tej opcji najczęściej producenci sprzedają osobno bagażnik dachowy, który musisz wybrać odpowiednio do swojego modelu samochodu i osobno odpowiednią ilość uchwytów rowerowych.
** nie sugeruje tego wyboru, bo ma też wady, o których napisałem, ale jest to moja metoda przewożenia rowerów od lat. Wożę rowery w konfiguracji do czterech lub jeden wąski boks i jeden rower.
Na klapie Bagażnika
Bagażniki montowane na klapie bagażnika są praktyczne, szczególnie dla mniejszych samochodów. Wymagają one jednak mocnego zamocowania i mogą ograniczać dostęp do bagażnika. Są to rozwiązania często tańsze i łatwiejsze w montażu niż bagażniki dachowe. Często zdarzają się uszkodzenia klapy i porysowania lakieru.
Na haku holowniczym
Platformy rowerowe na hak holowniczy to wygodna opcja, szczególnie dla cięższych rowerów. Wymagają one posiadania haka holowniczego i zapewniają łatwy dostęp do bagażnika. Jednakże, mogą wydłużać pojazd i wpływać na manewrowanie.
W przyczepce rowerowej
Przyczepki rowerowe to rozwiązanie dla tych, którzy często przewożą wiele rowerów. Duże przyczepki wymagają posiadania odpowiedniego prawa jazdy (kat. B+E). Mogą być mniej wygodne w manewrowaniu. Specjalistyczne przyczepki do rowerów są drogie.
Uchwyt na koło zapasowe i adaptery
Dla pojazdów z zewnętrznym kołem zapasowym dostępne są specjalne uchwyty. Adaptery do specjalnych rowerów, jak tandemy czy rowery elektryczne, również są dostępne. Często takie rozwiązanie można spotkać na camperach.
Należy pamiętać, że różne modele rowerów – od lekkich, przez kolarzówki, aż po ciężkie rowery górskie i elektryczne – wymagają różnych rodzajów uchwytów. Chociaż wielu producentów oferuje uniwersalne uchwyty, które teoretycznie pasują do każdego rodzaju roweru, nie zawsze są one najlepszym wyborem.
Lekkie rowery szosowe wymagają delikatniejszego traktowania i uchwytów, które nie będą wywierać nadmiernego nacisku na ramę. Z kolei rowery górskie, ze względu na swoją wagę i wymiary, potrzebują mocniejszych uchwytów zapewniających stabilność i bezpieczeństwo. Rowerom elektrycznym, które są zazwyczaj cięższe od tradycyjnych, najlepiej służą uchwyty zaprojektowane specjalnie z myślą o ich wadze i konstrukcji. Elektryki bardzo często mają szeroką ramę z zamontowaną baterią i nie wchodzą do standardowych łoży.
Warto zatem przed zakupem dokładnie przeanalizować specyfikację uchwytów i upewnić się, że są one odpowiednie dla przewożonego typu roweru. To zapewni nie tylko bezpieczeństwo roweru podczas transportu, ale także ochroni samochód przed potencjalnymi uszkodzeniami.
Wybór metody przewożenia rowerów zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj i wielkość samochodu, ilość przewożonych rowerów, częstotliwość przewożenia oraz budżet. Niezależnie od wybranej metody, kluczowe jest prawidłowe zabezpieczenie rowerów, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno dla rowerów, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Mam nadzieję, że przedstawiłem Ci cały wachlarz możliwości, a sam zgłębisz i wybierzesz najlepszy ze sposób przewożenia rowerów.
Daniel Nowak
redaktorredaktor motoryzacyjny, specjalizuję się w pisaniu artykułów motoryzacyjnych, recenzji i poradników
wszystkie artykuły