Zadłużenie sektora motoryzacyjnego rośnie
Zadłużenie polskiej branży motoryzacyjnej osiągnęło poziom 422 milionów złotych, co stanowi wzrost o 15,5% w porównaniu do poprzedniego roku. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że 12 561 podmiotów z tej branży ma 62,7 tys. nieopłaconych zobowiązań. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi 33,6 tys. zł. Największymi dłużnikami są sprzedawcy samochodów, na których przypada aż 41% całkowitego zadłużenia branży.
Warsztaty i sprzedawcy części w trudnej sytuacji
Kolejną grupą w trudnej sytuacji są warsztaty samochodowe, które odpowiadają za 32% zadłużenia branży, co przekłada się na kwotę blisko 135 mln zł. W dalszej kolejności zadłużone są firmy sprzedające części i akcesoria motoryzacyjne (16% zadłużenia). Najmniejszy udział w ogólnym zadłużeniu mają producenci pojazdów i podzespołów, którzy odpowiadają za 11% długu sektora motoryzacyjnego.
Największe zadłużenie w dużych aglomeracjach
Zadłużenie w branży motoryzacyjnej jest szczególnie odczuwalne w trzech regionach Polski. Firmy z województw mazowieckiego, śląskiego i małopolskiego mają największe problemy z regulowaniem swoich zobowiązań, z łącznym zadłużeniem wynoszącym odpowiednio 104,8 mln zł, 62,4 mln zł i 36,2 mln zł. Rekordzistą pod względem zadłużenia jest firma ze Śląska, zajmująca się produkcją części i akcesoriów motoryzacyjnych, która zalega dostawcy energii aż 13,6 mln zł. Większość zadłużonych podmiotów to jednoosobowe działalności gospodarcze, które stanowią aż 75% wszystkich dłużników w branży motoryzacyjnej. Mają one do spłaty łącznie 249,2 mln zł.
Wpływ wzrostu cen i regulacji na branżę
Małe warsztaty samochodowe muszą stawić czoła wzrostowi cen części zamiennych oraz coraz bardziej rygorystycznym przepisom unijnym dotyczącym ochrony środowiska i recyklingu. Koszty inwestycji w nowoczesne technologie i spełnianie norm ekologicznych często przekraczają możliwości finansowe mniejszych serwisów. Rozwiązaniem dla wielu z nich staje się faktoring lub rozkładanie zakupów na raty.
Branża motoryzacyjna nie tylko sama zmaga się z problemami finansowymi, ale również czeka na spłatę 49,1 mln zł od swoich kontrahentów. Najwięcej, bo 21,2 mln zł, zalegają jej inne firmy handlowe oraz warsztaty samochodowe, a 13,3 mln zł firmy transportowe i magazynowe. Problemy z terminową spłatą mają również przedsiębiorstwa przemysłowe, które są winne branży motoryzacyjnej 3,5 mln zł.