Debiutujące w 2025 r. Aygo X Hybrid ma szansę zostać pierwszym miejskim crossoverem, który łączy pełny napęd hybrydowy z wymiarami typowymi dla segmentu A. Toyota zapowiada emisję CO2 na poziomie poniżej 90 g/km (WLTP) i moc 116 KM, co czyni samochód jednocześnie najbardziej ekologicznym modelem marki pozbawionym gniazda ładowania i najmocniejszym seryjnym Aygo w historii. W praktyce oznacza to, że poruszanie się po strefach ograniczonego ruchu w europejskich metropoliach stanie się łatwiejsze, a codzienne przejazdy będą tańsze dzięki zużyciu paliwa na poziomie niespełna 4 l/100 km.
Nowa technologia napędu hybrydowego
Sercem pojazdu jest trzycylindrowa jednostka 1.5 Dynamic Force pracująca w oszczędnym cyklu Atkinsona. Silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym o wysokiej gęstości mocy, bezstopniową przekładnią e-CVT oraz kompaktowym akumulatorem litowo-jonowym najnowszej, piątej już generacji układu Hybrida Synergy Drive. Zestaw rozwija 116 KM, co pozwala na przyspieszenie 0–100 km/h w czasie poniżej 10 s – o blisko 3 s szybciej niż w dotychczasowym benzynowym Aygo X. Dzięki możliwości jazdy tylko na prądzie przy prędkościach miejskich auto pokonuje nawet 80 % dystansu w trybie bezemisyjnym, co według wewnętrznych testów Toyoty przekłada się na 18 % niższy ślad węglowy w całym cyklu życia pojazdu.
Dostosowana architektura i wyższy komfort
Niewielki crossover korzysta z modułowej platformy GA-B, tej samej, która stanowi fundament Yarisa i Yarisa Cross. Aby pomieścić większy układ napędowy, inżynierowie wydłużyli przedni zwis o 76 mm, przeprojektowali kanały chłodzenia baterii oraz poprowadzili przewody wysokiego napięcia w strefach chronionych przed uszkodzeniami w razie kolizji. Zawieszenie wyposażono w sztywniejsze stabilizatory i amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, co ogranicza przechyły nadwozia, jednocześnie zachowując promień skrętu 4,7 m – kluczowy parametr w ciasnym centrum miast. Kabinę wyciszono grubszymi szybami, dodatkowymi matami tłumiącymi w podszybiu oraz uszczelkami drzwi drugiej generacji. W droższych wersjach znajdziemy dwustrefową klimatyzację o obniżonym poborze energii, która współpracuje z czujnikiem nasłonecznienia, redukując niepotrzebne obciążenie układu hybrydowego.
Wyrazista stylistyka i poziomy wyposażenia
Nowe Aygo X otrzymało poszerzone nadkola, przeprojektowany przedni zderzak z diodowymi reflektorami w technologii Bi-LED oraz 17- lub 18-calowe felgi o turbinowym wzorze. Paleta lakierów inspirowanych przyprawami obejmuje m.in. odcienie Cinnamon, Tarragon i Lavandula, a flagowy wariant GR Sport wyróżnia się lakierem Mustard zestawionym z kontrastowym czarnym dachem. We wnętrzu znajdziemy 7-calowy wirtualny kokpit i centralny ekran dotykowy o przekątnej do 10,5 cala z najnowszym systemem Toyota Smart Connect, obsługującym bezprzewodowe Android Auto oraz Apple CarPlay. Elektroniczny hamulec postojowy pozwolił wygospodarować dodatkowe miejsce na podłokietnik, a dwa porty USB-C umożliwiają szybkie ładowanie smartfonów.
Pozycja rynkowa i przyszłość segmentu A
Unijne regulacje Fleet Average CO2 czynią małe hybrydy niezwykle cennym narzędziem w bilansowaniu emisji producentów. Dzięki pełnej hybrydzie Toyota wypełnia lukę pomiędzy miejskimi mild-hybrydami (takimi jak Fiat 500 Hybrid) a znacznie droższymi, w pełni elektrycznymi mikrosamochodami. Według prognoz IHS Markit segment A ma utrzymać wolumen 1,4 mln sztuk rocznie przynajmniej do 2030 r., a udział wariantów zelektryfikowanych przekroczyć 60 % już w 2027 r. Aygo X Hybrid wpisuje się w te trendy, oferując koszt zakupu niższy niż EV, brak konieczności ładowania i pełną homologację do stref niskiej emisji, które od 2026 r. pojawią się w kolejnych miastach Francji, Hiszpanii czy Polski.
Czy wiesz, że…
– nazwa „Aygo” pochodzi od angielskiego „I go” i symbolizuje miejską swobodę; – od premiery w 2005 r. sprzedano ponad 2,6 mln egzemplarzy wszystkich generacji Aygo w Europie; – Toyota sprzedała globalnie już ponad 23 mln hybryd, a Aygo X Hybrid jest najmniejszym i najlżejszym samochodem z tym napędem w portfolio marki; – platforma GA-B zdobyła maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP na przykładzie Yarisa, co pozwala zakładać wysoki poziom bezpieczeństwa nowego modelu; – układ Hybrida Synergy Drive piątej generacji odzyskuje do 70 % energii kinetycznej podczas hamowania, którą magazynuje w baterii o masie zaledwie 14 kg.