Nowy przetarg na obwodnicę Pilzna
GDDKiA ogłosiła przetarg na realizację obwodnicy Pilzna, która powstanie w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic. Ogłoszenie zostało przekazane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Jest to drugie postępowanie w tej sprawie – poprzednie unieważniono, ponieważ złożone oferty przewyższały środki przewidziane na inwestycję. Nowy przetarg obejmuje zaprojektowanie oraz budowę obwodnicy o długości 2,6 km, która ma usprawnić ruch na DK73. Ta droga krajowa jest kluczowym elementem układu komunikacyjnego Polski – prowadzi ruch w kierunku północ-południe i zapewnia połączenia z przejściami granicznymi z Ukrainą i Słowacją.
Przebieg planowanej obwodnicy
Obwodnica Pilzna rozpocznie się przy skrzyżowaniu DK94 i DK73 na ul. Lwowskiej w Pilźnie, gdzie zostanie wybudowane rondo. Następnie trasa poprowadzi w kierunku Zawadki Brzosteckiej i zakończy się w miejscu, gdzie zaczyna się obwodnica Brzostku i Kołaczyc. Odcinek będzie przecinał rzekę Dulcza, nad którą powstanie nowoczesny most. W Zawadce Brzosteckiej obwodnica połączy się z DK73 za pomocą ronda, w odległości około 1,2 km za skrzyżowaniem z drogą gminną w Strzegocicach.
Zakres inwestycji
Nowa obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, co oznacza jeden pas w każdym kierunku. Projekt przewiduje budowę infrastruktury towarzyszącej, w tym odwodnienia, oświetlenia, urządzeń ochrony środowiska oraz elementów poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Oprócz głównej trasy powstaną także:
- dodatkowe jezdnie równoległe obsługujące tereny przyległe,
- drogi dla pieszych i rowerzystów,
- ekrany akustyczne,
- zbiorniki retencyjne oraz przejścia dla zwierząt.
Całość prac projektowych i budowlanych ma zostać zakończona w ciągu 35 miesięcy od podpisania umowy.
Cel i znaczenie obwodnicy
Budowa obwodnicy Pilzna jest jednym z kluczowych projektów, które mają poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na DK73. Inwestycja pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, a także zmniejszyć korki i poprawić komfort życia mieszkańców. Docelowo obwodnica stanie się częścią szerszej modernizacji DK73, która obejmie także obwodnice Brzostku, Kołaczyc i Jasła, a także przebudowę odcinka między Pilznem a Brzostkiem. Po zakończeniu wszystkich inwestycji na DK73 kierowcy zyskają około 35 km nowoczesnej, bezpiecznej drogi, w dużej części poprowadzonej nowym śladem. To istotna zmiana, zwłaszcza że DK73 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych łączących północną i południową Polskę, a także zapewnia strategiczne połączenia z krajami sąsiednimi.
Program Budowy 100 Obwodnic w regionie
Obwodnica Pilzna to jedna z ośmiu inwestycji realizowanych w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie podkarpackim. Oprócz niej program obejmuje m.in.:
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28,
- obwodnice Jasła, Brzostku i Kołaczyc,
- obwodnicę Nowej Dęby w ciągu DK9,
- obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9,
- obwodnicę Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- obwodnicę Przemyśla w ciągu DK28/DK77.
Wszystkie te projekty mają na celu poprawę infrastruktury drogowej w regionie, zwiększenie bezpieczeństwa oraz rozwój gospodarczy Podkarpacia poprzez usprawnienie połączeń transportowych. Program Budowy 100 Obwodnic jest odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne i stanowi istotny element rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. Dzięki takim inwestycjom, jak obwodnica Pilzna, kierowcy mogą liczyć na bardziej komfortowe i bezpieczne podróże.