Nowy przetarg na obwodnicę Pilzna

GDDKiA ogłosiła przetarg na realizację obwodnicy Pilzna, która powstanie w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic. Ogłoszenie zostało przekazane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Jest to drugie postępowanie w tej sprawie – poprzednie unieważniono, ponieważ złożone oferty przewyższały środki przewidziane na inwestycję. Nowy przetarg obejmuje zaprojektowanie oraz budowę obwodnicy o długości 2,6 km, która ma usprawnić ruch na DK73. Ta droga krajowa jest kluczowym elementem układu komunikacyjnego Polski – prowadzi ruch w kierunku północ-południe i zapewnia połączenia z przejściami granicznymi z Ukrainą i Słowacją.

Przebieg planowanej obwodnicy

Obwodnica Pilzna rozpocznie się przy skrzyżowaniu DK94 i DK73 na ul. Lwowskiej w Pilźnie, gdzie zostanie wybudowane rondo. Następnie trasa poprowadzi w kierunku Zawadki Brzosteckiej i zakończy się w miejscu, gdzie zaczyna się obwodnica Brzostku i Kołaczyc. Odcinek będzie przecinał rzekę Dulcza, nad którą powstanie nowoczesny most. W Zawadce Brzosteckiej obwodnica połączy się z DK73 za pomocą ronda, w odległości około 1,2 km za skrzyżowaniem z drogą gminną w Strzegocicach.

Zakres inwestycji

Nowa obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, co oznacza jeden pas w każdym kierunku. Projekt przewiduje budowę infrastruktury towarzyszącej, w tym odwodnienia, oświetlenia, urządzeń ochrony środowiska oraz elementów poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Oprócz głównej trasy powstaną także:

  • dodatkowe jezdnie równoległe obsługujące tereny przyległe,
  • drogi dla pieszych i rowerzystów,
  • ekrany akustyczne,
  • zbiorniki retencyjne oraz przejścia dla zwierząt.

Całość prac projektowych i budowlanych ma zostać zakończona w ciągu 35 miesięcy od podpisania umowy.

Cel i znaczenie obwodnicy

Budowa obwodnicy Pilzna jest jednym z kluczowych projektów, które mają poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na DK73. Inwestycja pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, a także zmniejszyć korki i poprawić komfort życia mieszkańców. Docelowo obwodnica stanie się częścią szerszej modernizacji DK73, która obejmie także obwodnice Brzostku, Kołaczyc i Jasła, a także przebudowę odcinka między Pilznem a Brzostkiem. Po zakończeniu wszystkich inwestycji na DK73 kierowcy zyskają około 35 km nowoczesnej, bezpiecznej drogi, w dużej części poprowadzonej nowym śladem. To istotna zmiana, zwłaszcza że DK73 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych łączących północną i południową Polskę, a także zapewnia strategiczne połączenia z krajami sąsiednimi.

Program Budowy 100 Obwodnic w regionie

Obwodnica Pilzna to jedna z ośmiu inwestycji realizowanych w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie podkarpackim. Oprócz niej program obejmuje m.in.:

  • II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28,
  • obwodnice Jasła, Brzostku i Kołaczyc,
  • obwodnicę Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • obwodnicę Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • obwodnicę Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • obwodnicę Przemyśla w ciągu DK28/DK77.

Wszystkie te projekty mają na celu poprawę infrastruktury drogowej w regionie, zwiększenie bezpieczeństwa oraz rozwój gospodarczy Podkarpacia poprzez usprawnienie połączeń transportowych. Program Budowy 100 Obwodnic jest odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne i stanowi istotny element rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. Dzięki takim inwestycjom, jak obwodnica Pilzna, kierowcy mogą liczyć na bardziej komfortowe i bezpieczne podróże.