Diesel na długie trasy
Autem z silnikiem diesla jeździ się nieco inaczej niż benzynowym. Choć coraz częściej rezygnuje się z diesli w nowych autach, wciąż są one popularne wśród samochodów używanych. Diesel jest idealnym wyborem dla osób często jeżdżących drogami szybkiego ruchu. Na długich trasach silniki wysokoprężne pracują najefektywniej i generują największe oszczędności na paliwie. Diesel charakteryzuje się dużym momentem obrotowym, co ułatwia wyprzedzanie bez konieczności wkręcania silnika na bardzo wysokie obroty. Ponadto, silniki diesla są cichsze przy dużych prędkościach autostradowych i mniej wrażliwe na stopień obciążenia samochodu. Radzą sobie dobrze nawet przy pełnym załadunku.
Unikanie krótkich tras i korków
Silniki diesla nie są idealne do krótkich tras. Powodują one, że silnik nie jest w stanie się odpowiednio rozgrzać, co prowadzi do wyższej konsumpcji paliwa i potencjalnych problemów technicznych. Podobnie eksploatacja diesla wyłącznie w mieście, z ciągłym wytracaniem i nabieraniem prędkości oraz częstym staniem w korku, może negatywnie wpływać na jego podzespoły, takie jak turbosprężarka czy filtr cząstek stałych. Jeżeli planujesz użytkować samochód głównie w mieście, lepszym wyborem może być silnik benzynowy, hybrydowy lub elektryczny. Diesle sprawdzają się najlepiej na trasach szybkiego ruchu, gdzie mogą pracować na stałych obrotach przez dłuższy czas.
Prawidłowe uruchamianie i jazda dieslem
Prawidłowe uruchamianie silnika diesla jest kluczowe dla jego długowieczności. Po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu, odczekaj, aż zgaśnie kontrolka świec żarowych na desce rozdzielczej. Dopiero wtedy uruchom silnik. W letnich miesiącach kontrolka zwykle gaśnie szybko, natomiast zimą może palić się kilka sekund. W miesiącach zimowych diesel potrzebuje więcej czasu na nagrzanie, co oznacza, że ogrzewanie wnętrza na początku jazdy może działać mniej efektywnie. Jednak nie pozostawiaj silnika na biegu jałowym przed ruszeniem, gdyż rozgrzewa się szybciej podczas jazdy. Optymalne jest danie mu około 30 sekund na rozprowadzenie oleju, po czym można rozpocząć jazdę i delikatnie operować pedałem gazu, aż silnik osiągnie temperaturę roboczą.
Utrzymywanie odpowiednich obrotów
Podczas jazdy dieslem ważne jest utrzymywanie odpowiednich obrotów silnika, najlepiej na poziomie 1800-2700 obr./min. W tym zakresie silnik pracuje najwydajniej i najmniej się zużywa. Zbyt niskie obroty mogą powodować drgania, które negatywnie wpływają na kondycję sprzęgła i skrzyni biegów. Przy dynamicznym przyspieszaniu należy zredukować bieg, aby silnik pracował w optymalnym zakresie obrotów. Jeżeli jedziesz ze stałą prędkością, można utrzymywać niższe obroty, ale w mieście warto unikać używania najwyższych biegów, które lepiej sprawdzają się poza obszarem zabudowanym.
Schładzanie turbosprężarki
Po intensywnej jeździe, zwłaszcza przy dużych prędkościach, ważne jest schłodzenie turbosprężarki. Po zatrzymaniu się pozwól silnikowi pracować na wolnych obrotach przez około minutę. W przypadku spokojniejszej jazdy wystarczy około 30 sekund. Schłodzenie turbosprężarki jest kluczowe, aby zapewnić odpowiednie smarowanie i uniknąć jej przegrzania.Jazda samochodem z silnikiem diesla wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad, aby zapewnić jego długowieczność i niskie spalanie. Dbaj o odpowiednie nagrzewanie silnika, unikaj krótkich tras i utrzymuj optymalne obroty podczas jazdy. Pamiętaj także o schładzaniu turbosprężarki po intensywnej jeździe. Dzięki tym poradom w pełni wykorzystasz potencjał swojego diesla.