Nowa trasa – korzyści dla mieszkańców i kierowców

Obwodnica Gryfina to długo wyczekiwana inwestycja, która znacznie poprawi warunki ruchu na drodze krajowej nr 31. Dzięki nowej trasie o długości 5,6 km kierowcy jadący ze Szczecina w kierunku Chojny mogą ominąć centrum miasta, gdzie dotychczas koncentrował się zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Uciążliwości związane z korkami, hałasem oraz zanieczyszczeniami spowodowanymi dużym natężeniem ruchu ciężarowego zostaną teraz znacząco ograniczone. Nowa trasa ma cztery ronda, co zwiększa płynność ruchu i ułatwia włączenie się do drogi. Zbudowano również dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, łączące miasto z terenami leśnymi.

Przebieg realizacji inwestycji

Proces budowy obwodnicy Gryfina rozpoczął się od uzyskania decyzji środowiskowej w 2012 roku. Po latach przygotowań, w 2020 roku ogłoszono przetarg, a w kwietniu 2021 roku podpisano umowę z wykonawcą – konsorcjum, którego liderem była firma Roverpol. Inwestycja została zrealizowana w formule „Projektuj i buduj” za kwotę 74,77 mln zł. Budowa ruszyła we wrześniu 2022 roku i przebiegła zgodnie z harmonogramem. W ostatnich tygodniach zakończono odbiory techniczne oraz uzyskano wszystkie wymagane pozwolenia na użytkowanie. Dzięki sprawnej realizacji kierowcy mogą już korzystać z nowej obwodnicy, co znacząco poprawi komunikację na trasie Szczecin – Chojna.

Program Budowy 100 Obwodnic

Obwodnica Gryfina to pierwsza inwestycja oddana do ruchu w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Program, rozpisany na lata 2020–2030, obejmuje realizację ośmiu obwodnic w województwie zachodniopomorskim. Na ukończeniu są już prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20, której oddanie do ruchu planowane jest na II kwartał 2025 roku. W 2024 roku podpisano również umowy na realizację obwodnic w Szwecji, Rusinowie, Wałczu (DK22) oraz Stargardzie (DK20). Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 czeka na rozpoczęcie budowy, która będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic. W planach jest także przygotowanie przetargu na realizację obwodnicy Złocieńca oraz ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Człopy.

Przyszłość transportu drogowego w regionie

Oddanie obwodnicy Gryfina to znaczący krok w kierunku poprawy infrastruktury drogowej na Pomorzu Zachodnim. Inwestycja nie tylko poprawia bezpieczeństwo i komfort podróży, ale także przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki oraz ułatwia transport towarów i zwiększa dostępność regionu. Nowoczesne rozwiązania zastosowane przy budowie obwodnicy, takie jak ścieżki rowerowe czy przejścia dla zwierząt, pokazują, że projektanci i wykonawcy zadbali o kompleksowe podejście do potrzeb mieszkańców oraz ochrony środowiska.

Program Budowy 100 Obwodnic jest dowodem na zaangażowanie władz w rozwój infrastruktury drogowej w całej Polsce. Dzięki kolejnym realizowanym inwestycjom, takim jak obwodnice Szczecinka, Szwecji czy Kołbaskowa, mieszkańcy Pomorza Zachodniego mogą liczyć na jeszcze lepsze warunki transportowe.