Budowa S1 wkracza w nową fazę
Budowa odcinka drogi ekspresowej S1 między węzłem Bieruń a węzłem Oświęcim jest częścią większego projektu, mającego na celu połączenie Mysłowic z Bielskiem-Białą nowoczesną trasą ekspresową. Wojewoda Śląski, po przeprowadzeniu niezbędnych procedur administracyjnych, wydał zgodę na realizację tej inwestycji, co formalnie oznacza możliwość rozpoczęcia prac budowlanych. GDDKiA już dziś przekaże teren budowy wykonawcy, firmie Strabag, która jest odpowiedzialna za zaprojektowanie i wykonanie odcinka. Droga o długości 2,9 km będzie częścią przyszłej trasy S1, a inwestycja obejmuje również budowę obwodnicy Bierunia w ciągu drogi krajowej DK44, która będzie miała długość 2,7 km. Dodatkowo powstanie dodatkowa jezdnia obsługująca ruch lokalny między węzłem Bieruń a lokalnymi drogami miasta.
Przygotowania i harmonogram prac
Choć umowa na realizację tego odcinka została podpisana już w listopadzie 2021 roku, rozpoczęcie budowy opóźniło się ze względu na długotrwałe procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony na początku 2023 roku, a ostateczna zgoda została wydana dopiero teraz, po półtora roku oczekiwania. Zgodnie z planem kierowcy będą mogli skorzystać z nowego odcinka S1 w trzecim kwartale 2026 roku, co przyczyni się do znacznego usprawnienia ruchu w regionie.
S1 – kluczowa trasa na mapie Polski
Droga ekspresowa S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to jeden z najważniejszych projektów drogowych w południowej Polsce. Odcinek Bieruń – Oświęcim jest częścią większego projektu, obejmującego budowę 40-kilometrowej trasy, która ma na celu poprawę komunikacji w regionie i zwiększenie dostępności Bielska-Białej oraz okolicznych miast. Całkowity koszt realizacji trasy S1 wyniesie około 2,3 miliarda złotych. Warto podkreślić, że prace nad pozostałymi odcinkami trasy również postępują. Kierowcy będą mogli korzystać z odcinków między Oświęcimiem a Bielskiem-Białą już w drugim kwartale 2025 roku. Budowa pozostałych odcinków, w tym odcinka Mysłowice – Bieruń, jest również zaawansowana, a prace budowlane na całej trasie powinny zakończyć się do końca 2026 roku.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Budowa nowego odcinka S1 ma ogromne znaczenie dla mieszkańców regionu, przedsiębiorców oraz kierowców przemierzających tę część Polski. Usprawnienie ruchu drogowego, skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa bezpieczeństwa na drogach to kluczowe cele, które przyświecają realizacji tej inwestycji. Nowa trasa przyczyni się także do rozwoju gospodarczego regionu, a także ułatwi transport towarów oraz dostępność lokalnych rynków.