Blisko trzydzieści debiutów, od miejskich crossoverów po 40-tonową betoniarkę na prąd, czeka na uczestników Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach, który rusza 23 września 2025 r. To przegląd kierunków, w jakich zmierza europejska elektromobilność.

Katowice centrum e-rewolucji

Górnośląska metropolia, leżąca w sercu najszybciej elektryfikującego się regionu Polski, po raz czwarty stanie się miejscem spotkania przemysłu, samorządów i fanów nowych napędów. Tegoroczna edycja gromadzi ponad 250 paneli dyskusyjnych, w których udział zapowiedzieli przedstawiciele Komisji Europejskiej, krajowych operatorów sieci oraz producenci baterii. Program wyraźnie koreluje z unijnym zakazem sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r. i z przyjętym w marcu rozporządzeniem AFIR, nakładającym na państwa członkowskie obowiązek gęstszej sieci ładowarek przy głównych trasach. Stąd obok premier samochodów przewidziano liczne dyskusje o recyklingu ogniw, magazynowaniu energii i budowie hubów ładowania w miastach.

Gorące premiery w segmencie aut osobowych

Największą uwagę publiczności tradycyjnie przyciągać będą kompaktowe i średnie samochody elektryczne, stanowiące ponad dwie trzecie tegorocznej sprzedaży EV w Europie. Japoński koncern znany z hybryd pokaże trzy modele z nowej platformy e-TNGA: miejski Urban Cruiser, odświeżone bZ4X w wersji Touring z większym akumulatorem 79 kWh oraz sportowo stylizowanego C-HR+. Po raz pierwszy w Polsce będzie można też usiąść za kierownicą najnowszej Micry, opracowanej wspólnie przez Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi. Niemiecki producent z Wolfsburga przywiezie przeprojektowany prototyp ID.Cross – zwiastun elektrycznego Golfa kombi – oraz seryjnie gotowego e-Transportera, którego ładowność 1,3 t plasuje go w ścisłej czołówce segmentu.

Koncepcyjne perełki i limitowane egzemplarze

Targowa strefa „Future Garage” została przeznaczona na pojazdy, których nie znajdziemy jeszcze w cennikach salonów. Chińskie marki GAC i Geely, błyskawicznie zdobywające europejskie homologacje, zaprezentują crossovera Aion V z baterią litowo-galanową oraz rodzinnego EX5 z szeregowym układem range-extender. Francuskie Alpine przywiezie miejskiego hot-hatcha A290, który waży mniej niż 1100 kg i rozpędza się do setki w 6,4 s. Gwiazdami strefy będą także trzy unikatowe auta: Cybertruck w specyfikacji europejskiej, debiutujący poza Chinami Xiaomi SU7 z własnym systemem infotainment HyperOS oraz prototypowa Mazda 6e, która łączy architekturę 800 V z nadwoziem shooting brake. Dla kolekcjonerów to rzadka okazja, by porównać bardzo różne interpretacje elektrycznej mobilności w jednym miejscu.

Elektryfikacja ciężkiego transportu i infrastruktura

Rosnące zainteresowanie bezemisyjną logistyką znajduje odzwierciedlenie w liczbie dużych pojazdów prezentowanych na kongresie. Volvo Trucks przywiezie pierwszą w regionie w pełni elektryczną betoniarkę opartą na podwoziu FM Electric; zestaw baterii 540 kWh pozwala na ośmiogodzinną pracę bez doładowywania. Zaprezentowane zostaną również zabudowy komunalne zasilane ogniwami paliwowymi, a polscy operatorzy infrastruktury zaproszą do testów 400-kW ładowarki przeznaczone dla ciężarówek oraz magistrali 800 V obsługujących 350-kW osobowe superchargery. Firmy ScreenCharge i EVB pokażą gotowe do seryjnej produkcji kioski reklamowe integrowane z punktami ładowania, a białostocki STAG zdradzi szczegóły modułowego systemu, który może pełnić rolę bufora energii w godzinach szczytu.

Praktyczne informacje dla zwiedzających

Wejściówka na trzydniowe wydarzenie jest darmowa, wymaga jedynie wcześniejszej rejestracji elektronicznej. Zarejestrowani goście otrzymają cyfrowy pas dostępu umożliwiający udział w jazdach testowych ponad dwudziestoma modelami, od Mazdy 6e przez Audi A6 e-tron po dostawczego Nissana Interstar. Organizator zapewnia 150 publicznych punktów ładowania w pobliżu centrum kongresowego oraz bezpłatny transport z dworca kolejowego obsługiwany przez elektryczne autobusy. Na miejscu funkcjonować będą także strefy kariery i edukacji, w których można porozmawiać z przedstawicielami firm o technologiach baterii półprzewodnikowych czy recyklingu surowców krytycznych. Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny kongres stanie się jednym z najważniejszych spotkań branży zeroemisyjnej w Europie Środkowej.