Eksploatacja pojazdu Awarie samochodów

Najczęstsze usterki samochodów po zimie

01.02.2024 14:45
Usterka, ilustracja
(Usterka, ilustracja : envato, autor vozdvizhenskayadina)

Zima to okres, który stawia przed pojazdami i ich właścicielami szczególne wyzwania. Niskie temperatury, sól drogowa, wilgoć i częste zmiany warunków atmosferycznych mogą prowadzić do wielu usterek, z którymi kierowcy udają się do warsztatów samochodowych na wiosnę. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym problemom, ich przyczynom i sposobom zapobiegania, aby wiosenny przegląd samochodu był jak najmniej bolesny dla portfela i pojazdu.

Zima może być trudnym okresem dla samochodów, prowadząc do wielu potencjalnych usterek. Do najczęstszych problemów należą uszkodzenia zawieszenia, zniszczone pióra wycieraczek, korozja podwozia, uszkodzony akumulator, awarie elektrycznie otwieranych szyb, pleśń i grzyb w kabinie oraz inne o których rozpiszę się poniżej. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia tych problemów. Niektórych usterek niestety nie da się uniknąć. 

Problemy z oświetleniem

Niska temperatura i wilgoć, często występujące w okresie jesienno-zimowym, mogą prowadzić do szeregu problemów z oświetleniem pojazdu. Jednym z najczęstszych zjawisk jest parowanie reflektorów, spowodowane różnicą temperatur wewnątrz i na zewnątrz lampy, co może znacząco obniżać ich efektywność i zasięg światła. Dodatkowo, wilgoć wnika do wnętrza lampy, co w połączeniu z niską temperaturą może prowadzić do uszkodzeń żarówek, a nawet korozji elementów elektrycznych. Regularne kontrole stanu oświetlenia, szczególnie przed nadejściem zimy, oraz odpowiednie działania konserwacyjne, takie jak uszczelnianie lamp i wymiana uszkodzonych żarówek, mogą pomóc uniknąć tych problemów i zapewnić bezpieczną jazdę niezależnie od warunków pogodowych.

Elektryka i elektronika

Wilgoć oraz gwałtowne zmiany temperatur, charakterystyczne dla polskiej jesieni i zimy, mogą mieć znaczący wpływ na elektryczne i elektroniczne komponenty w samochodach. Te czynniki atmosferyczne mogą prowadzić do awarii lub niestabilnego działania różnych systemów, takich jak oświetlenie, ogrzewanie, czy zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, które są coraz powszechniej stosowane w nowoczesnych pojazdach. Wilgoć potrafi wnikać do wnętrza obwodów elektrycznych i elektroniki, powodując korozję oraz zwarcia, które zakłócają prawidłową pracę systemów. Z kolei gwałtowne spadki temperatur mogą powodować uszkodzenia delikatnych komponentów elektronicznych przez ich skurcz i rozszerzanie się. Regularne przeglądy elektryki i elektroniki, zwłaszcza przed nadejściem zimy, oraz zastosowanie odpowiednich środków zabezpieczających, jak np. specjalistycznych preparatów do konserwacji połączeń elektrycznych, mogą pomóc uniknąć wielu problemów związanych z działaniem tych systemów w trudnych warunkach atmosferycznych. 

Uszkodzenia zawieszenia

Przejazd przez zalegający na drogach śnieg i lód może prowadzić do uszkodzeń elementów zawieszenia. Nierówności, takie jak dziury pośniegowe, są często mniej widoczne pod śniegiem, co zwiększa ryzyko ich przeoczenia i gwałtownego uderzenia w nie. W efekcie dochodzi do pęknięć lub odkształceń sprężyn, amortyzatorów lub tulei zawieszenia. Regularne sprawdzanie stanu zawieszenia i unikanie agresywnej jazdy na zniszczonych drogach mogą zapobiec tym problemom.

Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń zawieszenia, warto inwestować w jego regularne przeglądy, szczególnie po zimie, oraz stosować techniki jazdy, które łagodzą uderzenia (np. omijanie największych nierówności).

Zniszczone pióra wycieraczek

Mróz i śnieg mogą powodować uszkodzenia piór wycieraczek, co skutkuje pogorszeniem widoczności podczas opadów deszczu lub śniegu. Wymiana piór wycieraczek na wiosnę to często konieczność, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy. Aby przedłużyć ich żywotność, warto podnosić wycieraczki, kiedy pojazd jest zaparkowany na mrozie, oraz regularnie czyścić szybę i pióra z zalegającego brudu i soli drogowej.

Zamki i uszczelki

W okresie zimowym, kiedy temperatury spadają poniżej zera, właściciele samochodów często napotykają problemy z zamkami i uszczelkami. Zamki drzwi mogą zamarzać, co utrudnia lub uniemożliwia ich otwarcie. Jest to wynik gromadzenia się wilgoci w mechanizmach zamka, która przy niskich temperaturach zamienia się w lód. 

Z kolei gumowe uszczelki drzwi mogą stać się sztywne i podatne na pęknięcia w wyniku ekspozycji na niskie temperatury i sól drogową, co prowadzi do pogorszenia ich właściwości uszczelniających. To z kolei może skutkować problemami z nieszczelnością drzwi, co negatywnie wpływa na komfort termiczny w kabinie oraz może prowadzić do szybszego zużycia wnętrza pojazdu. Regularna konserwacja, w tym smarowanie uszczelek specjalnymi preparatami zabezpieczającymi przed mrozem i utrzymywanie ich w dobrej kondycji, może znacznie zminimalizować te problemy, zapewniając bezproblemowe użytkowanie samochodu nawet w trudnych warunkach zimowych.

Korozja podwozia i progów

Sól drogowa stosowana do zwalczania oblodzenia może przyspieszać procesy korozji na podwoziu i progach pojazdu. Regularne mycie samochodu w zimie, zwłaszcza spodu nadwozia, może pomóc w usunięciu soli i zminimalizowaniu ryzyka korozji. Warto również rozważyć zastosowanie środków ochronnych, takich jak woskowanie podwozia, które stworzą dodatkową barierę ochronną.

Uszkodzony akumulator

Niskie temperatury mogą negatywnie wpływać na wydajność akumulatora, skracając jego żywotność. Jeśli samochód staje się trudniejszy do uruchomienia, może to być znak, że akumulator wymaga wymiany. Regularne kontrole stanu naładowania i kondycji akumulatora, szczególnie przed nadejściem zimy, mogą pomóc uniknąć niespodziewanych problemów z rozruchem.

Awarie elektrycznie otwieranych szyb

Zamarzanie mechanizmów odpowiedzialnych za otwieranie i zamykanie szyb może prowadzić do ich awarii. Aby zapobiec temu problemowi, zaleca się unikanie użycia elektrycznych szyb w bardzo niskich temperaturach oraz stosowanie środków zapobiegających zamarzaniu na uszczelki.

Filtr powietrza i układ dolotowy

Filtr powietrza i układ dolotowy są niezbędnymi elementami zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie silnika samochodowego, dostarczając czyste powietrze niezbędne do procesu spalania. Jednak w warunkach miejskich, gdzie występuje duża ilość zanieczyszczeń, oraz w okresach zimowych, kiedy drogi posypywane są solą, te systemy są szczególnie narażone na zanieczyszczenia. Sól i inne zanieczyszczenia mogą dostać się do filtrów powietrza i układu dolotowego, co skutkuje obniżeniem wydajności silnika. Zanieczyszczony filtr powietrza nie jest w stanie efektywnie oczyszczać powietrza, co prowadzi do zmniejszenia przepływu powietrza do silnika, a tym samym do spadku mocy i wzrostu zużycia paliwa. Regularna kontrola i wymiana filtrów powietrza, szczególnie po zimie, jest kluczowa, aby utrzymać optymalne parametry pracy silnika i zapewnić jego długotrwałą efektywność.

Pleśń i grzyb w kabinie

Nagromadzenie wilgoci w kabinie pojazdu, spowodowane na przykład przez mokre buty czy ubrania, może prowadzić do rozwoju pleśni i grzybów. Regularne wietrzenie wnętrza samochodu, utrzymanie czystości tapicerki i stosowanie środków antybakteryjnych mogą pomóc w utrzymaniu środowiska wolnego od pleśni i grzybów.

Uszkodzenia opon

Zimowe warunki pogodowe w Polsce, charakteryzujące się niskimi temperaturami i często ostrą nawierzchnią dróg pokrytych solą drogową czy żwirem, stanowią duże wyzwanie dla opon samochodowych. Niskie temperatury mogą powodować zwiększoną sztywność gumy, co w połączeniu z ostrymi krawędziami lodu czy posypywanych materiałów może prowadzić do uszkodzeń bieżnika oraz boków opon. Takie uszkodzenia nie tylko zmniejszają przyczepność i bezpieczeństwo jazdy, ale także mogą skutkować nagłą utratą ciśnienia, co znacząco zwiększa ryzyko wypadku. Ponadto, zimą częstsze są cykliczne zmiany temperatury, które mogą prowadzić do naturalnego spadku ciśnienia w oponach. Regularne sprawdzanie stanu opon, w tym bieżnika i ciśnienia, jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drodze w sezonie zimowym. Stosowanie opon zimowych o odpowiednio dobranej mieszance gumy może również znacząco zminimalizować ryzyko wystąpienia takich usterek. Wiosenny przegląd samochodu po zimie powinien być kompleksowy i skupiać się na diagnozowaniu i naprawie ewentualnych usterek spowodowanych trudnymi warunkami zimowymi. Regularne przeglądy, właściwa konserwacja i odpowiednie nawyki jazdy mogą znacząco zmniejszyć ryzyko poważnych i kosztownych awarii.

Trzeba też pamiętać, że te usterki nie występują zgodnie z początkiem kalendarzowej wiosny. W zimę pogoda jest tak zmienna, że pojawiają się przeważnie w jej trakcie.