Przywrócenie komunikacji po powodzi w Głuchołazach

Po wrześniowej powodzi, która porwała zarówno tymczasowy most, jak i konstrukcję budowanego mostu docelowego, Głuchołazy zmagały się z problemem komunikacyjnym. Powódź sparaliżowała ruch między dwiema częściami miasta, co znacząco utrudniło codzienne funkcjonowanie mieszkańców. Po miesiącu intensywnych prac, 25 października 2024 roku, tymczasowy most został oficjalnie otwarty i umożliwił ponowne połączenie obu stron rzeki Biała Głuchołaska. W sytuacji, gdy powódź uszkodziła poprzednią przeprawę, zdecydowano się na szybkie działanie i odbudowę tymczasowego mostu z użyciem technologii DMS-65. Wspólnymi siłami wykonawcy, którym było przedsiębiorstwo Himmel i Papesch Opole, oraz żołnierzy wojsk inżynieryjnych, udało się w rekordowym tempie postawić nowy obiekt. Żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia złożyli konstrukcję przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu, w tym ogromnego żurawia o udźwigu 500 ton, który umożliwił osadzenie stalowych elementów na przygotowanych przyczółkach.

Konstrukcja mostu tymczasowego DMS-65

Tymczasowy most, który stanął na rzece Biała Głuchołaska, wykonano z modułów DMS-65, zaprojektowanych do budowy obiektów zastępczych. Ta technologia jest szczególnie przydatna w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe, kiedy konieczne jest szybkie przywrócenie komunikacji. Konstrukcja przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach z Legionowa pod Warszawą, skąd elementy były montowane na miejscu przez inżynierów wojskowych i pracowników budowlanych. Most DMS-65 składa się z dwóch niezależnych konstrukcji o długości 36 metrów i wadze 48 ton każda, co pozwala na rozdzielenie ruchu na dwa pasy. Choć jest to rozwiązanie tymczasowe, most spełnia standardy bezpieczeństwa, a jego stabilność została potwierdzona przez przeprowadzone testy obciążeniowe. Technologia DMS-65 była wykorzystywana również przy innych obiektach zastępczych, takich jak most tymczasowy w Kiezmarku podczas remontu mostu na Wiśle w ciągu DK7, co potwierdza jej skuteczność w szybkim przywracaniu przepraw po klęskach żywiołowych.

Proces przygotowania do budowy nowego mostu

Plan budowy nowego, docelowego mostu w Głuchołazach został opracowany z myślą o trwałości i wytrzymałości konstrukcji. Przewidywano powstanie trzyprzęsłowego mostu o długości 47 metrów i szerokości 10 metrów, który miał zastąpić dotychczasowy obiekt. Zgodnie z projektem nowa konstrukcja ma zostać posadowiona 0,76 metra wyżej niż poprzednia, co zwiększy jej odporność na ewentualne podtopienia. Ruch kołowy będzie odbywał się w obu kierunkach, a na jednej stronie mostu znajdzie się chodnik dla pieszych. Projekt stałego mostu w Głuchołazach stanowi część programu rozbudowy DK40, który ma na celu modernizację infrastruktury drogowej w regionie. Pierwsze kroki w tym zakresie zostały podjęte już w 2017 roku, kiedy podpisano Program Inwestycji. Od tego czasu projekt uzyskał decyzję środowiskową, która była poprzedzona szerokimi konsultacjami społecznymi. W sierpniu 2021 roku Wojewoda Opolski wydał ostateczne zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, co pozwoliło na rozpoczęcie prac budowlanych.

Powódź i jej wpływ na budowę nowego mostu

Powódź z września 2024 roku miała druzgocący wpływ na trwającą budowę. Nurt rzeki porwał zarówno konstrukcję tymczasową, jak i elementy budowanego mostu docelowego. W wyniku tego incydentu cały harmonogram prac musiał zostać zrewidowany, a priorytetem stało się jak najszybsze przywrócenie komunikacji między dwiema częściami miasta poprzez budowę nowej przeprawy tymczasowej.

Nawet pomimo strat spowodowanych przez powódź, prace nad stałym mostem będą kontynuowane. Betonowanie ustroju nośnego miało się rozpocząć we wrześniu, a zakończenie budowy było planowane do końca roku. Obecnie harmonogram został opóźniony, jednak inwestorzy oraz wykonawcy deklarują dalsze działania, które mają doprowadzić do ukończenia projektu zgodnie z założeniami.

Znaczenie mostu tymczasowego dla mieszkańców

Dla mieszkańców Głuchołaz most tymczasowy stanowi nie tylko infrastrukturę, ale także symbol szybkiego działania w obliczu kryzysu. Dzięki niemu możliwe jest codzienne przemieszczanie się między dwiema częściami miasta, co ma ogromne znaczenie dla lokalnej społeczności. Przeprawa pozwala na bezpieczny przejazd zarówno dla kierowców, jak i pieszych, a także zapewnia funkcjonalność, której pozbawiła ich powódź.

Choć nowy, docelowy most będzie jeszcze bardziej odporny na tego typu zjawiska, tymczasowy most DMS-65 stanowi odpowiedź na pilne potrzeby i jest dowodem na skuteczną współpracę różnych służb. W obliczu klęski żywiołowej takie konstrukcje, choć zaprojektowane do krótkotrwałego użytkowania, odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu ciągłości życia społecznego. Inwestycja w nową przeprawę na Białej Głuchołaskiej z pewnością przyczyni się do poprawy infrastruktury drogowej Głuchołaz i okolic, a otwarta przeprawa tymczasowa jest kolejnym krokiem w kierunku zakończenia tej istotnej inwestycji dla całego regionu.