Ogłoszenie przetargu na obwodnicę Starogardu Gdańskiego
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego to kolejna inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Nowa trasa powstanie w ciągu drogi krajowej nr 22 i będzie stanowić alternatywę dla dotychczasowego ruchu, który w znacznej mierze koncentruje się w centrum miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu procedury przetargowej, której celem jest wyłonienie wykonawcy odpowiedzialnego za projekt i budowę tej kluczowej dla regionu drogi. Łącznie ma mieć długość 16 km i będzie realizowana jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Przetarg obejmuje zarówno przygotowanie dokumentacji projektowej, jak i wykonanie prac budowlanych. Planowane jest wyposażenie drogi w naprzemienne pasy do wyprzedzania, tzw. układ 2+1, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Założenia techniczne i ekologiczne projektu
Obwodnica Starogardu Gdańskiego będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś, co jest standardem dla dróg krajowych. W ramach projektu przewidziano także budowę licznych obiektów inżynierskich, takich jak mosty oraz wiadukty, które pozwolą na bezpieczne przekraczanie różnorodnych przeszkód terenowych oraz rzek. Realizacja inwestycji uwzględnia również ochronę środowiska naturalnego. Zaplanowano budowę przejść dla zwierząt oraz przepustów ekologicznych, a także instalację ogrodzeń ochronno-naprowadzających, które zabezpieczą faunę przed wtargnięciem na jezdnię. Wzdłuż trasy powstaną ekrany akustyczne, które mają na celu ograniczenie hałasu generowanego przez ruch samochodowy, oraz zieleń izolacyjna. Przewidziano także zbiorniki retencyjne oraz systemy podczyszczania wody opadowej, aby zapobiec zanieczyszczeniom środowiska.
Cel budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego
Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców Starogardu Gdańskiego. Obwodnica ma odciążyć układ komunikacyjny miasta i wyprowadzić ruch tranzytowy poza jego centrum. Dzięki temu lokalna sieć drogowa stanie się bardziej przepustowa, a natężenie ruchu w mieście zostanie znacznie zredukowane. Obwodnica Starogardu Gdańskiego wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa ruchu dalekobieżnego oraz zapewni kierowcom płynny przejazd na trasie DK22. Inwestycja jest też odpowiedzią na rosnące potrzeby w zakresie nowoczesnej infrastruktury drogowej, która łączy regiony i pozwala na sprawniejszą komunikację. Dodatkowo obwodnica przyczyni się do poprawy jakości powietrza w mieście.
Harmonogram realizacji projektu
GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą w drugim kwartale 2025 roku, co pozwoli na rozpoczęcie prac jeszcze w tym samym roku. Cały proces realizacji obwodnicy przewidziany jest na 39 miesięcy, przy czym w okresie zimowym – od 16 grudnia do 15 marca – prace będą wstrzymane. Taki harmonogram pozwoli zakończyć inwestycję w II kwartale 2029 roku i umożliwi kierowcom korzystanie z nowej drogi jeszcze przed szczytem wakacyjnych podróży.
Program budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim
Obwodnica Starogardu Gdańskiego to już druga inwestycja w województwie pomorskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Pierwsza realizacja – obwodnica Brzezia – została oddana do użytku w 2022 roku, co przyczyniło się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania w tej okolicy. Obwodnica Brzezia w ciągu DK25, o długości 4,5 km, omija miejscowość od południowego zachodu i umożliwia płynniejszy ruch. Program budowy 100 obwodnic to inicjatywa rządowa mająca na celu odciążenie ruchu w miastach i poprawę infrastruktury drogowej w całej Polsce. W jego ramach przewidziano także budowę obwodnicy Człuchowa, również na trasie DK22, która ma rozpocząć się w systemie „Projektuj i buduj” w IV kwartale 2026 roku. Realizacja tych inwestycji wpisuje się w strategię rozwoju infrastruktury w Polsce.