Nowa droga ekspresowa pomiędzy węzłami Łódź Południe i Kozenin

W ramach strategicznego rozwoju sieci dróg w Polsce GDDKiA rozpoczęła spotkania informacyjne dotyczące planowanej drogi ekspresowej, która ma stanowić kluczowe połączenie autostrady A1 z drogami ekspresowymi S8, S12 i S74. Odcinek stworzy istotny węzeł komunikacyjny w centralnej części kraju i przyczyni się do odciążenia istniejących autostrad – A1 i A2. W grudniu 2023 roku podpisano umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R) wraz z elementami koncepcji programowej dla tego odcinka. W procesie planowania trasy wzięto pod uwagę aż 450 wariantów przebiegu, spośród których po dogłębnej analizie wyselekcjonowano 9 najkorzystniejszych – po trzy dla każdego rozważanego korytarza.

Trzy warianty wybrane do dalszych prac

Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz odrzucono dwa korytarze – północny i środkowy – głównie ze względu na negatywny wpływ na środowisko oraz konflikty z istniejącą infrastrukturą. W efekcie do dalszych prac wybrano trzy warianty z korytarza południowego, które okazały się najkorzystniejsze zarówno pod względem środowiskowym, jak i technicznym. Wszystkie warianty trasy mają zbliżoną długość, mieszczącą się w granicach 54-55 km. Przebiegają one przez cztery powiaty i przecinają jedną linię kolejową. Różnice między wariantami widoczne są głównie w okolicach węzła Studzianki oraz miejscowości Wiaderno. Planowana droga ekspresowa będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, co ma zapewnić płynność i bezpieczeństwo ruchu. Ponadto projekt uwzględnia nowoczesne rozwiązania w zakresie zarządzania ruchem oraz ochrony środowiska, co gwarantuje, że nowa ekspresówka będzie przyjazna zarówno dla kierowców, jak i otoczenia.

Budowa nowej drogi – konsultacje z mieszkańcami

Od 7 października ruszają spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, przez które ma przebiegać nowa trasa. W pierwszej kolejności z propozycjami przebiegu drogi zapoznają się mieszkańcy Rokicin, Rzgowa i Tuszyna. Prezentacje etapów projektu potrwają do 11 października, a szczegółowy harmonogram spotkań jest dostępny w materiałach informacyjnych przygotowanych przez wykonawcę dokumentacji. Konsultacje społeczne są kluczowym elementem tego projektu, ponieważ pozwalają uwzględnić potrzeby lokalnych społeczności i zminimalizować ewentualne negatywne skutki budowy. Mieszkańcy mają okazję wyrazić swoje opinie i obawy, a także zapoznać się z zaletami planowanej inwestycji. GDDKiA podkreśla, że ich głos jest ważny w podejmowaniu ostatecznych decyzji dotyczących trasy.

Wpływ na ruch w kraju

Nowa droga ekspresowa znacząco wpłynie na usprawnienie ruchu drogowego w centralnej części kraju. Ma ona odciążyć obecnie zatłoczone autostrady A1 i A2, zwłaszcza na odcinkach łączących Dolny Śląsk z Warszawą. Ponadto nowa trasa ułatwi przejazd w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego, co może przełożyć się na rozwój gospodarczy tych regionów oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej. Ta inwestycja jest częścią szerszej strategii modernizacji i rozbudowy sieci dróg krajowych, której celem jest poprawa warunków podróżowania i skrócenie czasu przejazdu między kluczowymi ośrodkami miejskimi w Polsce. W efekcie nowa ekspresówka połączy węzły komunikacyjne o wysokim natężeniu ruchu i jednocześnie zapewni bezpieczną i nowoczesną infrastrukturę dla użytkowników dróg.