Nowy krok w realizacji drogi ekspresowej S5
Inwestycja w drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem nabiera tempa. Kluczowym etapem w realizacji tej trasy było złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Zarekomendowano wariant WIV jako preferowany, choć równolegle wskazano wariant alternatywny WIII. Oba warianty zostały wypracowane w oparciu o szczegółowe Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Projektanci trasy analizowali kilka wariantów przebiegu drogi i uwzględniali jej możliwe oddziaływanie na środowisko, ruch drogowy oraz infrastrukturę. Co istotne, trasa została zaplanowana w całości na nowym śladzie, co minimalizuje wpływ na istniejącą infrastrukturę drogową, z wyjątkiem miejsc przecięcia z DK5, DK35 i węzłów łączących z innymi drogami szybkiego ruchu.
Charakterystyka wariantów WIV i WIII
Droga ekspresowa S5 na planowanym odcinku będzie miała długość około 50 km i połączy budowaną obecnie S8 z istniejącą S3. Oba warianty rozpoczynają się w okolicach nowego węzła na S8, jednak różnią się lokalizacją początkowego punktu trasy. Wariant preferowany WIV zakłada, że węzeł znajdzie się w pobliżu Olbrachtowic, natomiast wariant WIII przewiduje jego położenie kilka kilometrów dalej na południe. W wariancie WIV zaplanowano osiem węzłów drogowych, które obejmują strategiczne lokalizacje, takie jak Olbrachtowice, Świdnica, Wałbrzych i Bolków. Dzięki temu trasa będzie stanowić istotne połączenie komunikacyjne zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla tranzytu międzyregionalnego.
Kolejne etapy realizacji projektu
Uzyskanie decyzji środowiskowej jest kluczowe dla dalszych prac nad projektem. Pozwoli ona określić ostateczny przebieg trasy, który zostanie poddany szczegółowym badaniom geologicznym. Następnie na podstawie tych analiz opracowana zostanie dokumentacja techniczna, która posłuży jako podstawa do ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji. Cała procedura związana z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest istotnym elementem procesu budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce. Uwzględnia ona zarówno kwestie ekologiczne, jak i społeczne, co pozwala na zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Budowa odcinka S5 Sobótka – Bolków to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Dolnego Śląska. Nowa trasa pozwoli na efektywniejsze połączenie regionu z krajową siecią dróg szybkiego ruchu, a także poprawi komunikację między dużymi miastami, takimi jak Wrocław, Świdnica czy Wałbrzych. Ponadto wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i odciążenie istniejących tras, takich jak DK5 i DK35, które obecnie są intensywnie eksploatowane. Budowa przedłużenia S5 to kolejny krok w modernizacji i rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, który ma kluczowe znaczenie zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla całego kraju.