Złowroga brązowa plama na błotniku. Bąbelek w lakierze na dole drzwi. Wilgotne podłogi po wjechaniu w kałużę. Wspomniane objawy mogą wskazywać na rdzę. W przypadku metali na bazie żelaza walka z utlenianiem wydaje się syzyfową pracą. Pomimo zaawansowanych powłok i stopów opracowanych przez chemików oraz inżynierów, niestabilny skład żelaza zawsze będzie ulegać rdzewieniu w warunkach naturalnych. Sprawdź, jak sobie poradzić z rdzą!

Sól drogowa

Sól drogowa i inne zanieczyszczenia rozpuszczone w wodzie działają jak elektrolity. Wprowadzenie elektrolitów do reakcji chemicznej przyspiesza wymianę składników molekularnych. Brudna lub słona woda uwięziona w karoserii przyspiesza powstawanie rdzy. Producenci samochodów robią wiele, aby zapobiec korozji. Elementy aluminiowe i magnezowe stają się popularne nie tylko ze względu na niewielką wagę, lecz także dlatego, że korodują zdecydowanie wolniej. 

Nikiel i chrom mogą pomóc w odparciu rdzy, ale nie są niezawodne. Nowoczesna blacha pokryta jest trwałymi powłokami. Dodatkowo wzmacnia się ją przez zanurzenie w płynie ze środkiem antykorozyjnym przed procesem malowania.

Rdza powierzchniowa

Zostaw na chwilę auto ze stalowymi tarczami hamulcowymi, a zobaczysz na nich rdzę powierzchniową. Nie stanowi jednak żadnego zagrożenia. Znika już po kilku jazdach. Zazwyczaj powstaje, gdy lakier rozpada się na skutek uszkodzeń mechanicznych lub promieniowania UV. Co ważne, w niektórych przypadkach rdza powierzchniowa może chronić przed dalszym utlenianiem. 

W przypadku łagodnej rdzy powierzchniowej, w której metal ma tylko kosmetyczne defekty, proces naprawy rozpoczyna się od zeszlifowania powierzchni dotkniętej korozją, aby odsłonić czysty metal znajdujący się pod spodem. Następnie spryskaj go podkładem, aby zapobiec dalszemu rdzewieniu. Po wyschnięciu zagruntowanego obszaru pomaluj go na taki kolor, jak nadwozie. Jeśli chcesz, nałóż na lakier bezbarwny. 

Pixabay.com

Jak usunąć korozję powierzchniową krok po kroku?

Dokładnie umyj obszar, usuwając brud. Następnie poczekaj, aż wyschnie. Teraz użyj taśmy malarskiej, aby zaznaczyć fragment rdzy. Za pomocą ręcznej skrobaczki usuń wszelkie odpryski lub pęcherze farby, aby dostać się do rdzy pod spodem. Używając papieru ściernego o ziarnistości 40 lub ściernicy, przeszlifuj obszar do gołego metalu.  Zetrzyj krawędzie lakieru papierem ściernym o gradacji 120 i wykończ papierem ściernym 220, aby uzyskać maksymalną gładkość. Przetrzyj obszar do czysta wilgotną ściereczką z mikrofibry. Wytrzyj do sucha oddzielną, suchą ściereczką z mikrofibry. Zastosuj rozpuszczalnik przygotowawczy zgodnie z zaleceniami producenta farby. Nałóż podkład epoksydowy zgodnie z zaleceniami. Pozostaw do wyschnięcia.

Przeszlifuj mokrym papierem ściernym o ziarnistości 1000. Umyj obszar czystą wodą i pozostaw do wyschnięcia. Nałóż podkład do lakieru zgodnie z zaleceniami. Poczekaj, aż wyschnie. Przeszlifuj papierem ściernym o gradacji 320. Nałóż farbę zgodnie z zaleceniami. Zastosuj bezbarwną warstwę zgodnie z zaleceniami. Pozostaw do wyschnięcia. Teraz zastosuj papier ścierny o większej ziarnistości. Następnie nałóż pastę polerską specjalną gąbką. Wykończ woskiem.