Wybór projektanta rozbudowy S1

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o wyborze firmy odpowiedzialnej za projektowanie rozbudowy kluczowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Dąbrową Górniczą a Sosnowcem. Spośród sześciu ofert najkorzystniejszą przedstawiła firma Gramar z Lublińca, która zobowiązała się do opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej na odcinku około 4,25 km za kwotę blisko 2,5 mln złotych. Umowa z Gramar może zostać podpisana jeszcze w tym roku, pod warunkiem braku odwołań do 18 listopada 2024 roku. Decyzja o rozbudowie tego fragmentu drogi ekspresowej jest podyktowana potrzebą zwiększenia przepustowości i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza że ten odcinek łączy Dąbrowę Górniczą i Sosnowiec – dwa ważne miasta w aglomeracji śląskiej. Odpowiednia dokumentacja i nadzór autorski są kluczowe dla prawidłowego przebiegu prac, co stanowi podstawowy zakres umowy zawartej z Gramar.

Zakres inwestycji na odcinku S1

Inwestycja obejmuje przebudowę odcinka S1, od ulicy Marcina Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej aż do węzła Porąbka przy ulicy Wiejskiej w Sosnowcu. W ramach tego odcinka przewidziano szereg modernizacji i budowę nowych elementów infrastruktury. Kluczowe prace obejmują rozbudowę lub przebudowę węzłów Dąbrowa Górnicza Podlesie oraz Sulno, które są istotne z punktu widzenia połączeń drogowych oraz bezpieczeństwa ruchu. Na odcinku zaplanowano budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) przy jezdni w kierunku Pyrzowic. Będzie to punkt o podstawowej funkcjonalności, umożliwiający odpoczynek oraz wykonywanie kontroli i ważenia pojazdów. Przewiduje się także rozbudowę mostów i wiaduktów – aż 11 wiaduktów i dwa mosty zostaną rozebrane i zbudowane na nowo, co ma zagwarantować ich długotrwałą wytrzymałość oraz dostosowanie do współczesnych wymagań technicznych. Całkowity czas realizacji zamówienia wynosi 109 miesięcy, co oznacza, że zakończenie wszystkich etapów przewidziane jest na ponad dziewięć lat od podpisania umowy.

Szczegóły techniczne i wymagania inwestycyjne

W dokumentacji projektowej uwzględniono specyfikacje techniczne zgodne z wymogami dla dróg klasy S. Projektowana droga będzie się składać z dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m. Konstrukcja drogi oraz obiektów mostowych zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś. Plan rozbudowy obejmuje także liczne elementy infrastrukturalne mające na celu zapewnienie odpowiedniego odwodnienia drogi oraz oświetlenia. Projektant będzie również zobowiązany do analizy wpływu planowanej inwestycji na środowisko, co jest niezbędne dla uzyskania decyzji środowiskowej. Decyzja określi, jakie ekrany akustyczne będą konieczne, aby zminimalizować hałas wynikający z intensywnego ruchu drogowego.

Krajowy system zarządzania ruchem i infrastruktura dodatkowa

Jednym z istotnych elementów rozbudowy odcinka S1 jest wdrożenie infrastruktury, która umożliwi zintegrowanie drogi z Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem (KSZR). System ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz efektywności zarządzania ruchem drogowym poprzez monitorowanie i reagowanie na bieżące sytuacje na drodze. W tym celu w projekcie uwzględniono wykonanie niezbędnych przyłączy energetycznych i telekomunikacyjnych, które zostaną zainstalowane w pasie drogowym. Dodatkowo przewidziano budowę kanałów technologicznych, które umożliwią łatwe wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych i zwiększą możliwości monitoringu drogi.

Modernizacja tego odcinka drogi S1 to kompleksowa inwestycja, która nie tylko poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale także dostosuje drogę do nowoczesnych standardów oraz wymagań środowiskowych i technicznych. Zintegrowanie odcinka z systemem KSZR pozwoli lepiej kontrolować ruch i reagować na zagrożenia, co jest istotne w przypadku kluczowych arterii komunikacyjnych.