Zakres inwestycji na obwodnicy Jasła
Obwodnica Jasła, której budowa została objęta przetargiem, będzie miała długość 9,7 km i obejmie odcinki nowo wytyczone oraz istniejące. Inwestycja obejmie 6,7 km nowej trasy oraz 3,1 km modernizowanej drogi krajowej nr 73. Powstanie również łącznik o długości 0,4 km, który połączy nową obwodnicę z miastem Jasło. Klasa drogi GP (główna ruchu przyspieszonego) zapewni bezpieczną i płynną przeprawę przez okolice Jasła, a jednocześnie odciąży centrum miasta z nadmiernego ruchu tranzytowego. W ramach inwestycji planowana jest budowa skrzyżowań jednopoziomowych, chodników oraz ścieżek rowerowych. Powstaną również obiekty inżynierskie, takie jak mosty i wiadukty, które będą integralną częścią trasy. Przewidziano również odpowiednie urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego. Ponadto, istniejąca infrastruktura techniczna, która koliduje z przebiegiem obwodnicy, zostanie przebudowana.
Cele i korzyści z realizacji obwodnicy
Obwodnica Jasła to jedna z wielu inwestycji w ramach Programu budowy 100 obwodnic, która ma na celu usprawnienie ruchu na krajowej drodze nr 73. Budowa obwodnicy wpłynie pozytywnie na przepustowość drogi krajowej oraz poprawi bezpieczeństwo kierowców. Obecnie ruch na DK73 często koncentruje się w centrum Jasła, co powoduje korki oraz zwiększa ryzyko wypadków. Dzięki obwodnicy tranzyt ominie miasto, a kierowcy będą mieli do dyspozycji nowoczesną i bezpieczną trasę, co odciąży zarówno lokalne drogi, jak i zmniejszy emisję spalin w mieście. Obwodnica będzie ważnym elementem połączeń komunikacyjnych między północą a południem kraju. DK73 prowadzi ruch od drogi ekspresowej S7 na północy, przez autostradę A4, aż do granicy z Ukrainą. Jasło, będące kluczowym punktem na trasie, odgrywa ważną rolę w przepływie towarów i osób, dlatego ta inwestycja ma znaczenie nie tylko lokalne, ale również międzynarodowe.
Program budowy 100 obwodnic na Podkarpaciu
Obwodnica Jasła jest częścią szeroko zakrojonego Programu budowy 100 obwodnic, który realizowany jest w całej Polsce, w tym w województwie podkarpackim. W ramach programu w tym regionie powstanie osiem nowych obwodnic, które obejmują nie tylko Jasło, ale także inne ważne ośrodki, takie jak Nowa Dęba, Kolbuszowa czy Przemyśl. W realizacji jest już II etap obwodnicy Sanoka. Wszystkie obwodnice, które powstaną w ramach programu, będą drogami klasy GP. Oznacza to, że będą to trasy o dużej przepustowości, zaprojektowane z myślą o szybkim ruchu pojazdów. Jednocześnie zapewnią bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom poprzez budowę chodników oraz ścieżek rowerowych. Przewidziano również odpowiednie urządzenia ochrony środowiska oraz infrastrukturę techniczną, która umożliwi sprawną i bezpieczną obsługę komunikacyjną pobliskich terenów.
Realizacja inwestycji w Jaśle oraz innych miejscowościach Podkarpacia wpisuje się w długofalową strategię poprawy infrastruktury drogowej w Polsce. Przewidywane zakończenie prac nad obwodnicą Jasła to 56 miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że nowa trasa powinna być gotowa do użytku na początku 2030 roku. Oczekuje się, że inwestycja przyczyni się do znaczącej poprawy warunków transportu zarówno dla ruchu lokalnego, jak i międzynarodowego.