Budowa tunelu krok po kroku

Betonowanie dna tunelu w Zielonkach to ważny moment w procesie budowy północnej obwodnicy Krakowa. Ten 653-metrowy obiekt ma za zadanie znacząco poprawić przepływ ruchu na jednej z najważniejszych tras w regionie. Tunel zaprojektowano tak, aby zmieścić w każdej z dwóch nitek po trzy pasy ruchu i pas awaryjny, co jest odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne Krakowa i okolic. Prace nad konstrukcją tunelu wymagały imponujących nakładów materiałowych – wykorzystano prawie 95 tysięcy metrów sześciennych betonu i niemal 15 tysięcy ton stali. Te liczby dają wyobrażenie o skali i kompleksowości przedsięwzięcia.

Technologia i wyzwania

Budowa tunelu w Zielonkach odbywała się metodą podstropową, co umożliwiło skuteczną realizację projektu mimo trudnych warunków geologicznych. Wykopanie szczelin pod ściany, betonowanie i zbrojenie poszczególnych elementów konstrukcji to tylko niektóre z etapów, które przyczyniły się do powstania tego inżynierskiego dzieła. Ciekawostką jest fakt, że ten tunel różni się od innych obiektów tego typu w Polsce. Jego trasa prowadzi lekko w dół i zawiera łagodny zakręt, co pozwoli na jazdę z prędkością 100 km/h. Jednak specyficzne warunki terenowe w Zielonkach spowodowały, że na tym odcinku zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Tunel w Zielonkach – co dalej?

Po zakończeniu betonowania dna tunelu przed wykonawcami stoi szereg zadań, w tym budowa samej drogi, montaż instalacji niezbędnych do bezpiecznego i wygodnego korzystania z tunelu oraz prace wykończeniowe. Tunel zostanie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym automatyczny system gaszenia pożarów – pierwszy tego rodzaju w Polsce. Warto zaznaczyć, że ten projekt otrzymał znaczące dofinansowanie z Unii Europejskiej, co podkreśla jego ważność dla rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. Całkowity koszt inwestycji to prawie 1,9 mld zł, z czego prawie 790 milionów zł pochodzi ze środków UE.

Zakończenie budowy tunelu w Zielonkach będzie nie tylko ważnym osiągnięciem inżynieryjnym, ale przede wszystkim znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżujących północną obwodnicą Krakowa. To kolejny krok w kierunku nowoczesnej i funkcjonalnej infrastruktury drogowej, która sprosta oczekiwaniom mieszkańców i kierowców.