Jednym z najważniejszych elementów, które mogą ulec uszkodzeniu podczas tankowania pod korek, jest układ odpowietrzania zbiornika paliwa, znany również jako system EVAP (Evaporative Emission Control System). System ten ma za zadanie zbierać opary paliwa, które normalnie mogłyby się ulatniać do atmosfery, i kierować je z powrotem do komory spalania, gdzie są one spalane razem z paliwem. Głównym elementem tego systemu jest filtr węglowy, który absorbuje te opary.
Kiedy tankujesz aż pod korek, dodatkowe paliwo może przedostać się do tego filtra, który jest przystosowany jedynie do obsługi gazów, a nie cieczy. Jeśli filtr węglowy zostanie zalany paliwem, przestaje on działać poprawnie. W efekcie może dojść do jego uszkodzenia, a także do zakłóceń w działaniu całego systemu EVAP. Naprawa lub wymiana tego systemu to nie tylko skomplikowana operacja, ale również bardzo kosztowna.
Jak tankowanie pod korek wpływa na układ paliwowy?
Kolejnym zagrożeniem związanym z tankowaniem pod korek jest ryzyko uszkodzenia pompy paliwowej i innych elementów układu paliwowego. W nowoczesnych samochodach, podczas pracy silnika, nadmiar paliwa, które nie zostaje spalone, jest kierowane z powrotem do zbiornika. Gdy jest on pełen, nie ma wystarczającej przestrzeni na przyjęcie tego nadmiaru, a to natomiast powoduje powstanie podciśnienia w układzie.
To podciśnienie może prowadzić do zakłócenia pracy pompy paliwowej, która jest zmuszona do działania w niekorzystnych warunkach. W skrajnych przypadkach mechanizm może ulec nawet uszkodzeniu, co będzie wymagać jej wymiany – a to jest operacja kosztowna i czasochłonna. Co więcej, zatkanie układu odpowietrzania może również prowadzić do problemów ze wtryskiwaczami, które są kluczowe dla prawidłowego dostarczania paliwa do silnika. Uszkodzenie tych elementów również wiąże się z dużymi kosztami naprawy.
Inne ryzyka związane z tankowaniem pod korek
Tankowanie pod korek może również prowadzić do problemów z wydajnością i żywotnością silnika. W przypadku zbyt pełnego zbiornika paliwo może nie być odpowiednio chłodzone przez powracający nadmiar, co zwiększa ryzyko przegrzania układu paliwowego. Może to również spowodować korozję elementów wewnętrznych zbiornika, zwłaszcza w starszych pojazdach, gdzie zbiorniki są wykonane z metalu.
Dodatkowo, przepełnienie zbiornika paliwa może prowadzić do wycieków, które nie tylko są niebezpieczne (ze względu na łatwopalność paliwa), ale również mogą uszkodzić inne elementy samochodu, takie jak lakier czy gumowe uszczelki.
Jak bezpiecznie tankować samochód?
Aby uniknąć problemów związanych z tankowaniem pod korek, należy stosować się do prostych zasad:
Zakończ tankowanie po pierwszym odbiciu pistoletu: To oznaka, że zbiornik jest wystarczająco pełny i nie ma potrzeby dalszego dolewania paliwa.
Unikaj dolewania paliwa po pierwszym odbiciu: Dolewanie paliwa po odbiciu pistoletu nie zwiększa znacząco zasięgu, ale znacząco zwiększa ryzyko zalania układu EVAP.
Tankuj regularnie, nie czekając na rezerwę: Utrzymywanie zbiornika w połowie pełnego poziomu pomaga uniknąć problemów z układem paliwowym, ponieważ paliwo pomaga chłodzić pompę paliwową.
Stosowanie tych zasad pozwoli Ci na uniknięcie niepotrzebnych kosztów związanych z naprawami i zapewni dłuższą, bezproblemową eksploatację Twojego pojazdu. Tankowanie pod korek może wydawać się wygodne, ale na dłuższą metę prowadzi do poważnych problemów, których łatwo można uniknąć, stosując się do kilku prostych zasad.