Kobiety za kierownicą – statystyki policyjne

W Niemczech było głośno o sprawie Polki, która w lutym 2022 roku doprowadziła do wypadku.  Ścigała się z drugim kierowcą, w wyniku którego zginęło dwoje dzieci. Tego typu incydenty mogą prowadzić do pytań, czy kobiety są bardziej niebezpiecznymi kierowcami. Policyjne statystyki z Polski za 2023 rok jednoznacznie pokazują, że tak nie jest. W 2023 roku w naszym kraju z winy kierujących pojazdami doszło do 19 058 wypadków, z czego 71,9% zostało spowodowanych przez mężczyzn, a 23,7% przez kobiety. Główne przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niedostosowanie prędkości do warunków jazdy. Kobiety, mimo że coraz częściej zasiadają za kierownicą, są odpowiedzialne za mniejszy odsetek wypadków, co świadczy o ich większej ostrożności na drogach.

Mężczyźni dominują w statystykach wypadków

Mężczyźni są odpowiedzialni za większość wypadków drogowych. Nawet wśród pieszych mężczyźni częściej byli sprawcami wypadków – 65,7% wypadków z udziałem pieszych spowodowali mężczyźni, podczas gdy kobiety były odpowiedzialne za 32% takich zdarzeń. Jednym z powodów, dla których mężczyźni dominują w statystykach, może być fakt, że to oni zazwyczaj siadają za kierownicą, gdy trzeba jechać w dalszą trasę. Jak pokazują statystyki, wypadki najczęściej zdarzają się na drogach pozamiejskich. W 2023 roku w co piątym takim zdarzeniu zginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym – w co dwudziestym. To pokazuje, że prowadzenie pojazdu na dłuższych trasach i poza miastem niesie ze sobą większe ryzyko.

Kobiety za kierownicą – mity i rzeczywistość

W powszechnej opinii wciąż można spotkać się z przekonaniem, że kobiety są gorszymi kierowcami. Tymczasem statystyki jasno wskazują, że kobiety są ostrożniejsze na drodze. W 2023 roku kobiety spowodowały jedynie 23,7% wypadków drogowych, co jest znacząco mniejszym odsetkiem w porównaniu do mężczyzn. Ostrożne i rozważne podejście do jazdy sprawia, że kobiety rzadziej uczestniczą w poważnych wypadkach. Statystyki pokazują również, że kobiety są mniej skłonne do podejmowania ryzykownych manewrów i przekraczania dozwolonej prędkości, co przekłada się na ich mniejsze zaangażowanie w zdarzenia drogowe.