Zimny silnik – najczęstsze przyczyny

fot. elements.envato.com

Kiedy mówimy, że silnik jest zimny, mamy na myśli, że nie osiąga pełnej temperatury roboczej. Do najczęstszych przyczyn utrzymywania się niskiej temperatury zaliczamy: zablokowanie termostatu, awarię czujnika temperatury płyny chłodzącego silnik oraz zablokowane sprzęgło wentylatora.

Sprawdzenie kontrolki płynu chłodniczego i wskaźnika temperatury

Jeśli silnik pracuje poniżej temperatury roboczej, możemy wtedy zauważyć jeden lub więcej z następujących symptomów. Nagrzewnica wiele letnie lub chłodne powietrze. Silnik zużywa dużo paliwa i/lub cechuje się niską wydajnością. Wskaźnik temperatury znajduje się na niskim poziomie.

Zanim zaczniesz szukać wadliwego elementu powodującego chłodzenie silnika, przeprowadź wstępną kontrolę. Najpierw upewnij się, że układ chłodzenia ma wystarczającą ilość płynu chłodzącego. W razie potrzeby uzupełnij go mieszaniną 50/50 płynu niezamarzającego i wody destylowanej. Zapoznaj się z instrukcją obsługi samochodu, aby uzyskać informacje na temat zalecanego środka przeciwko zamarzaniu dla danego modelu. Jeżeli niedawno dolewałeś płyn, ale znów jest go mało, sprawdź układ chłodzenia pod kątem ewentualnych wycieków.

Po drugie, upewnij się, że wskaźnik temperatury działa prawidłowo. Do najczęstszych problemów zaliczamy: odłączony miernik od jednostki wysyłającej, wadliwą kontrolkę awarię obwodu wskaźnika i wadliwy nadajnik temperatury.

Termostat zablokowany w pozycji otwartej

Jeśli silnik pracuje poniżej temperatury roboczej, przyczyną może być zacięcie się termostatu w pozycji otwartej. To niewielkie urządzenie zaprojektowane do wykrywania temperatury silnika i kontrolowania przepływu płynu chłodzącego z silnika do chłodnicy. Przystosowany jest do różnych zakresów temperatury, w zależności od konkretnego modelu. Zwykle podłącza się go na końcu górnego przewodu chłodnicy od strony silnika.

W niektórych samochodach można go łatwo zdiagnozować. Upewnij się, że silnik jest zimny. Zaciągnij hamulec ręczny. Ustaw skrzynię biegów na postój (automatyczna) lub neutralna (ręczna). Uruchom i pozostaw silnik na biegu jałowym. Otwórz maskę. Zdejmij korek chłodnicy i spójrz przez otwór.

W tym momencie układ chłodzący nie powinien pobierać płynu, ponieważ silnik nie osiągnął jeszcze temperatury roboczej. Zwykle dzieje się to dopiero po 15-20 minutach. Jeżeli jednak układ chłodzący pobiera płyn, termostat jest zablokowany i należy go wymienić.

Wadliwy czujnik temperatury silnika

Czujnik temperatury silnika to termistor, który zmniejsza opór elektryczny wraz ze wzrostem temperatury. Ta zmienna rezystencja zmienia sygnał napięciowy wysyłany do komputera samochodu. W ten sposób komputer wie, kiedy włączyć wentylatory chłodzące. Jeżeli jednak wystąpią problemy z czujnikiem temperatury silnika lub obwodem wentylatora, silnik może pracować poniżej temperatury roboczej.

Korzystając z omomierza, łatwo sprawdzisz, czy wspomniany czujnik działa prawidłowo. Kiedy silnik jest zimny, odłącz złącze elektryczne czujnika i zmierz opór na jego zaciskach. Podłącz ponownie złącze, a następnie uruchom silnik. Pozwól mu pracować na biegu jałowym przez kilka minut. Teraz wyłącz silnik, odłącz złącze elektryczne czujnika i zmierz jego rezystencję. Porównaj swoje odczyty ze specyfikacjami.