Powodem wibracji mogą być problemy z kołami

Pierwszym krokiem w ustaleniu źródła wibracji powinno być sprawdzenie kół – nawet zbyt niskie ciśnienie powietrza może być powodem. Problem może także wynikać z utraty wyważenia koła, uszkodzenia opony lub ze skrzywionej felgi – te rzeczy możemy zweryfikować na stacji wulkanizacyjnej. Jeżeli wibracje pojawiły się po założeniu kół, to może się nawet okazać, że zostały zamontowane nieumiejętnie i wystarczy je poprawić. 

Gdy koła będą ściągnięte, warto sprawdzić przy okazji piasty oraz łożyska – skrzywiona piasta czy luźne łożysko również mogą być przyczyną wibracji – szczególnie podczas skręcania. Jeżeli winne jest łożysko, to zestaw łożysk marki SKF pasujący do samochodów marek takich jak Audi, Seat, Skoda i Volkswagen można zamówić na https://deler.pl/p/zestaw-lozysk-kola-skf-vkba-3643.

Drgania mogą być także wywołane przez niesprawne hamulce

Jeżeli wizyta u wulkanizatora nie wskaże źródła problemu, to trzeba będzie odwiedzić mechanika lub stację diagnostyczną i sprawdzić pozostałe układy. Powodem wibracji odczuwanych na kierownicy mogą być hamulce – i to nie tylko podczas hamowania. Jeżeli wibracje są szczególnie odczuwalne przy wyższych prędkościach, to warto sprawdzić zaciski hamulcowe – wskutek błędów montażowych, a nawet zanieczyszczeń zbierających się w zacisku, może dojść do jego zakleszczenia. 

Jeżeli natomiast objawy są widoczne szczególnie w trakcie hamowania, to może to być efekt skrzywienia tarczy hamulcowej. Może do tego dojść przez serię zbyt mocnych hamowań, jak również po prostu przez nagłe schłodzenie tarczy rozgrzanej hamowaniem – np. po wjechaniu w kałużę, lub spryskanie jej wodą na myjni.

Zużyte podzespoły układu kierowniczego i zawieszenia, które powodują wibracje na kierownicy

Zlecając sprawdzanie hamulców, warto poprosić od razu o weryfikację zawieszenia i układu kierowniczego – żeby nie jeździć do diagnosty dwa razy. Diagnostyka powinna obejmować kontrolę luzu na kluczowych komponentach tych układów – jeżeli pojawia się luz, to wibracje mogą być zauważalne nawet przy niskiej prędkości. 

W przypadku zawieszenia i układu kierowniczego istnieje szereg newralgicznych punktów, mogących być przyczyną problemu: od sworzni wahaczy, przez przekładnię kierowniczą i przeguby półosi oraz wszystkie pozostałe łączniki, aż po amortyzatory oraz ich mocowania – na https://deler.pl/c/zawieszenie/amortyzatory/poduszki-i-lozyska-amortyzatorow można wygodnie dopasować mocowania amortyzatorów do swojego auta.

W nowoczesnych samochodach winne mogą być nawet kierunkowskazy

A właściwie to unikanie ich używania. Nowoczesne samochody wykorzystujące systemy monitorujące utrzymanie pasa ruchu muszą wiedzieć, że zmieniamy pas ruchu. Jeżeli nie zasygnalizujemy im tego kierunkowskazem, to mogą uznać, że robimy to nieświadomie. W efekcie mogą uruchomić wibracje kierownicy, aby ostrzec nas o „niezamierzonej” zmianie kierunku jazdy. Dlatego należy zwrócić uwagę na to, czy wibracje nie pojawiły się przypadkiem, gdy jadąc pustą drogą, po prostu uznaliśmy, że nie ma sensu sygnalizować zmiany pasa ruchu.