Skrzynia DSG – Problemy zaczynają się od 150 tys. km

Nazywana również przekładnią dwusprzęgłową lub przekładnią DCT, automatyczna skrzynia biegów DSG znajduje się obecnie w wielu samochodach. Wymaga regularnej wymiany płynu i filtrów. Wykorzystuje zaawansowany elektrohydrauliczny moduł sterujący włączaniem sprzęgła i zmianą biegów. Potrafi zmienić bieg w ciągu zaledwie kilku setnych sekundy, dzięki czemu zapewnia wysoki komfort jazdy.

Czy skrzynia DSG jest niezawodna?

W większości przypadków zarówno sześciobiegowa, jak i siedmiobiegowa skrzynia DSG będzie tak samo niezawodna, jak inne skrzynie biegów. Niektóre osoby zgłaszały, że starsze modele ulegały sporadycznym awariom. Wydaje się, że nowsze wersje poradziły sobie z tymi problemami. Usterki obejmowały głośną pracę łożyska, szarpanie i przechodzenie w tryb “bezwładności, w którym komputer ogranicza moc do minimum.

Warto jednak pamiętać, że wszystkie części mechaniczne mogą z czasem ulec zużyciu, jeśli nie są odpowiednio konserwowane lub wymieniane. Automatyczne skrzynie biegów są bardziej skomplikowane niż wersje manualne. Skrzynie DSG nadal możesz znaleźć w takich markach jak SEAT, Audi, Skoda, Porsche, Ford, Volvo, BMW, Nissan i MG.

Szarpanie auta

Jeśli szarpanie występuje głównie podczas uruchamiania silnika i na biegu jałowym, a także często towarzyszy mu stukot, problem prawdopodobnie dotyczy dwumasowego koła zamachowego, znajdującego się między skrzynią biegów a silnikiem. Składa się z dwóch płyt, które mogą się poruszać nieznacznie względem siebie. Zapewnia to efekt amortyzacji, gdy moment obrotowy przenoszony jest z silnika na przekładnię. Pamiętaj, by nie bagatelizować drżenia. Z czasem dwie wspomniane wcześniej płyty odsuną się od siebie, a auto całkowicie straci napęd. 

Awaria mechatroniczna

Tryb awaryjny to stan awarii przekładni, w którym wykrywa usterkę i ogranicza się do jednego biegu (zwykle trzeciego), by ograniczyć uszkodzenia części. Często towarzyszy temu wskaźnik na desce rozdzielczej, taki jak migające kontrolki “PRNDS”. Jeśli automaytyczna skrzynia biegów przejdzie w tryb domyślny, pojawią się kody błędów, wyjaśniające przyczynę problemów. Wybierz się do elektromechanika, który odczyta kody za pomocą profesjonalnego urządzenia diagnostycznego.

Inne możliwe problemy

Mechaniczne działanie DSG- fizyczne koła zębate i synchronizatory- mogą nieraz zawieźć. Powodują wtedy metaliczny hałas podczas jazdy. Jeśli go usłyszysz, wybierz się do dobrego warsztatu.

Warto zauważyć, że czasami prosty reset adaptacji może rozwiązać szereg drobnych problemów, takich jak wolna zmiana biegów. Adaptacje to niewielkie poprawki, które pojawiają się na przykład podczas wywierania dużego nacisku na sprzęgła. Samochód musi wtedy zrekompensować to zużyciem części lub stylem jazdy. 

Czasem może wystąpić też problem z uruchomieniem pojazdu, któremu towarzyszy konkretny kod błędu. System mechatroniczny dostaje wtedy nieprawidłowe informacje o położeniu dźwigni zmiany biegów i nie pozwala odpalić auta. Niektóre problemy dotyczą dźwigni zmiany biegów, a nie samej skrzyni.