Wsparcie dla polskiej branży transportowej

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowe przepisy, które mają na celu zwiększenie kontroli nad przewoźnikami spoza Unii Europejskiej. Nowe regulacje mają wspierać polskie firmy transportowe w sprostaniu wymogom prowadzenia działalności, a także chronić je przed nieuczciwą konkurencją ze strony zagranicznych przewoźników. Projekt ustawy przewiduje m.in. umożliwienie czasowego korzystania przez polskich przewoźników z pojazdów najmowanych, zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu na terenie innych państw UE. Takie rozwiązanie ma ułatwić działalność polskim firmom, które muszą spełniać rygorystyczne normy i standardy europejskie.

Zwiększona kontrola zagranicznych ciężarówek

Nowe przepisy mają wprowadzić jednolitą strategię kontroli przewozów kabotażowych, czyli transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim UE lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą. Celem tych działań jest zwiększenie nadzoru nad działalnością zagranicznych firm, które często korzystają z luki w przepisach, aby obniżyć koszty działalności. Wiceszef resortu infrastruktury, Przemysław Koperski, zapowiedział także wsparcie dla polskich przewoźników drogowych w zakresie wymiany tachografów na tzw. tachografy inteligentne w wersji drugiej oraz urealnienie zabezpieczenia finansowego przy ubieganiu się o licencję w zakresie przewozów. Dodatkowo planowane jest tymczasowe zmniejszenie obciążeń z tytułu odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne kierowców.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Zmiany mają na celu dostosowanie polskiego prawa do wymogów unijnych oraz poprawę konkurencyjności polskich firm transportowych. Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest wprowadzenie obowiązku zgłaszania przewozów międzynarodowych do rejestru SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu), co ma na celu lepszy nadzór nad przewozem tzw. towarów wrażliwych. Nowe przepisy to odpowiedź na postulaty polskich przewoźników, którzy od dawna domagają się większej kontroli nad działalnością zagranicznych firm transportowych. Brak kontroli zagranicznych przewoźników był jednym z głównych powodów organizowania blokad przejść granicznych z Ukrainą w listopadzie ubiegłego roku.

Reakcje branży transportowej

Polskie organizacje zrzeszające firmy transportowe z zadowoleniem przyjęły zapowiedź wprowadzenia nowych przepisów. Przedstawiciele branży podkreślają, że zwiększona kontrola nad zagranicznymi przewoźnikami oraz wsparcie finansowe i techniczne dla polskich firm są niezbędne, aby mogły one skutecznie konkurować na rynku europejskim. Zwiększona kontrola oraz nowe regulacje mają również na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, ponieważ zagraniczni przewoźnicy często nie przestrzegają obowiązujących przepisów, co prowadzi do licznych wypadków i naruszeń prawa. Dzięki nowym przepisom polska branża transportowa ma szansę na rozwój i poprawę swojej pozycji na rynku europejskim.