Ford na czele ekologicznych innowacji

Ford od lat jest pionierem w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym. Marka wprowadza do swoich procesów produkcyjnych ekologiczne materiały, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Już w 2008 roku Ford eksperymentował z zastosowaniem pianki sojowej w pojazdach produkowanych w USA. Dziś firma korzysta z różnorodnych materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej produkcji. Ford wykorzystuje surowce pochodzące z odpadów innych branż, takie jak łupiny ziaren kawy zmieszane z plastikiem, które idealnie sprawdzają się w produkcji obudowy reflektorów. Plastik z recyklingu służy do produkcji osłon podwozia, silnika oraz nadkoli, a także innych elementów samochodowych. Wśród materiałów używanych przez Forda znajdują się również konopie, bambus, włókno agawy, a nawet algi, co pokazuje, jak szerokie zastosowanie mają surowce pochodzenia roślinnego.

Recykling plastiku z oceanów

Ford jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej wprowadził do produkcji samochodowych komponentów plastik pochodzący w 100% z przetworzonych tworzyw sztucznych wyłowionych z oceanów. Przykładem są klipsy do wiązek przewodów w modelu Ford Bronco Sport, które są wykonane z nylonu pozyskanego z wyrzuconych plastikowych sieci rybackich. Ten innowacyjny materiał jest nie tylko wytrzymały, ale także tańszy w produkcji i bardziej przyjazny dla środowiska.

Druk 3D i recykling odpadów

Drukowanie w technologii 3D to kolejna innowacja stosowana przez Forda. Już w latach 90. firma zaczęła drukować komponenty do modeli testowych i prototypów. W 2019 roku Centrum Badań i Innowacji Forda wyprodukowało największą metalową część przy użyciu druku 3D – aluminiowy kolektor dolotowy do silnika Forda F-150. W laboratorium druku 3D Forda w Walencji opracowano specjalny katalog drukowanych części, które mogą być wykorzystywane w różnych etapach procesu produkcyjnego. Dzięki temu pracownicy mogą na bieżąco zamawiać potrzebne elementy za pomocą aplikacji, co przyspiesza procesy produkcyjne i redukuje odpady. Co więcej, Ford znalazł sposób na przekształcenie odpadów z druku 3D w części samochodowe, co stanowi kolejny krok w kierunku zrównoważonej produkcji.

Oszczędność materiałów i regeneracja surowców

Ford od lat prowadzi działania na rzecz minimalizacji zużycia surowców. Firma stosuje zamknięty system recyklingu aluminium, co pozwala na znaczne oszczędności energetyczne i zmniejszenie zapotrzebowania na surowce pierwotne. Produkcja aluminium z recyklingu wymaga tylko 5% energii potrzebnej do wytworzenia nowego aluminium. Ford pracuje również nad śledzeniem cyklu życia akumulatorów w pojazdach elektrycznych.

Wirtualne symulacje w procesie produkcji

Ford wykorzystuje wirtualne symulacje, aby przyspieszyć proces projektowania nowych modeli oraz ograniczyć ilość odpadów przemysłowych. Komputery przeprowadzają symulacje zachowań pojazdów, które w fizycznych testach byłyby znacznie bardziej czasochłonne. Dzięki temu proces projektowania staje się szybszy, tańszy i bardziej ekologiczny. Wszystkie te innowacje są częścią długoterminowej strategii Forda, mającej na celu zrównoważoną produkcję samochodów, zmniejszenie wpływu na środowisko oraz zwiększenie wydajności i trwałości pojazdów.