Skomplikowane przygotowania do remontu

Most w Sulejowie znajduje się na jednym z najważniejszych i najbardziej obciążonych odcinków DK12, który łączy wschodnią i zachodnią część Polski. W pobliżu przeprawy znajduje się skrzyżowanie z DK74, co dodatkowo potęguje ruch w tym rejonie. Problematyczne jest również otoczenie – gęsta zabudowa miejska w pobliżu mostu utrudni budowę przeprawy tymczasowej, która będzie kluczowa dla zapewnienia ciągłości ruchu lokalnego podczas remontu. Władze lokalne, w tym władze Sulejowa, będą musiały współpracować z inwestorem w zakresie organizacji ruchu. Zaplanowanie objazdów po lokalnych drogach oraz przygotowanie tymczasowego mostu wymaga szczegółowych uzgodnień, szczególnie z uwzględnieniem potrzeb transportu ciężkiego. Brak alternatywnych przepraw w pobliżu Sulejowa wymusza wskazanie dalekich objazdów przez DK48 na północy lub DK42 na południu. Oznacza to dodatkowe kilometry dla kierowców, co może wpłynąć na koszty i czas podróży.

Zakres i harmonogram prac

Remont mostu na Pilicy obejmie rozbiórkę istniejącej konstrukcji nośnej, ocenę stanu podpór oraz ich ewentualną naprawę lub rozbudowę. Następnie odbudowana zostanie cała konstrukcja nośna mostu, wraz z chodnikami, nawierzchnią, dylatacjami, barierami oraz oświetleniem. Ważnym elementem będzie także budowa kanału technologicznego. Równolegle powstanie tymczasowy most, który pozwoli na zachowanie ruchu lokalnego. Przeprawa tymczasowa ma umożliwić przejazd pojazdom o masie do 24 ton, w tym autobusom, co zapewni mieszkańcom Sulejowa dostęp do pracy, szkół i uczelni, szczególnie w pobliskim Piotrkowie Trybunalskim. Prace przygotowawcze, w tym szczegółowe projektowanie i uzgodnienia, powinny zakończyć się do połowy 2027 roku. Sama budowa ma być realizowana w roku 2028.

Strategiczne znaczenie mostu w Sulejowie

Most na Pilicy w Sulejowie to kluczowy element infrastruktury drogowej w centralnej Polsce. Łączy wschodnią i zachodnią część kraju, a także obsługuje intensywny ruch tranzytowy i lokalny. Jego strategiczne położenie oznacza, że remont jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz poprawy przepustowości całego odcinka DK12. Realizacja tej inwestycji przyczyni się do zwiększenia trwałości i funkcjonalności przeprawy. Po zakończeniu remontu most będzie w stanie wytrzymywać większe obciążenia, co ma kluczowe znaczenie dla transportu ciężkiego. Nowoczesne rozwiązania zastosowane podczas odbudowy poprawią również komfort jazdy i bezpieczeństwo podróżnych.

Remont mostu w Sulejowie to inwestycja, która mimo licznych wyzwań ma ogromne znaczenie dla infrastruktury drogowej w Polsce. Dzięki niej poprawi się bezpieczeństwo, trwałość konstrukcji i komfort użytkowników, a przeprawa nad Pilicą pozostanie istotnym punktem na mapie komunikacyjnej kraju.