Czym jest rozrusznik?
Rozrusznik składa się z dwóch części: silnika głównego odpowiadającego za obroty wału karbowego i odpalenie silnika, oraz elektromagnesu, który włącza koło zębate rozrusznika i zamyka elektryczne styki silnika głównego. Problem z rozrusznikiem może wynikać ze złej konserwacji lub normalnej eksploatacji. Pamiętaj, że nawet przyzwoita konserwacja nie uchroni poszczególnych części przed zużyciem w miarę użytkowania. Coraz więcej pojazdów zawiera system START/STOP, co zwiększa obciążenie rozruszników i alternatorów. Wspomniana część odpowiada za odpalenie silnika po przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu przycisku „Start”. Czerpie energię z akumulatora. Pamiętaj, że bez sprawnie działającego rozrusznika, nigdzie nie pojedziesz.
Odgłos zgrzytania
Jeśli koło zębate rozrusznika nie działa prawidłowo lub jest zużyte, możesz często usłyszeć zgrzytanie. Przypomina dźwięk, który usłyszysz po uruchomieniu silnika, a następnie przypadkowym naciśnięciu wyłącznika zapłonu. Pamiętaj, aby go nie ignorować. W przeciwnym razie zwiększasz ryzyko uszkodzenia koła zamachowego silnika.
Z samochodu wydobywa się dym
Rozrusznik jest częścią układu elektrycznego auta, dlatego należy się liczyć z przepaleniem bezpieczników i zwarciami. Jeśli desperacko próbujesz odpalić silnik, rozrusznik może się przegrzać, prowadząc do kłopotów z elektryką. Możesz wtedy zauważyć lub poczuć dym wydobywający się z pojazdu. Natychmiast wezwij pomoc, absolutnie nie próbuj po raz kolejny odpalić samochodu.
Rozrusznik zalany olejem
Jeśli otworzyłeś maskę i stwierdziłeś, że olej silnikowy zalał rozrusznik, koniecznie zgłoś się do sprawdzonego mechanika. Niestety, poważny wyciek oleju zaczyna się od kilku kropli, a następnie powoli, czasem niezauważalnie, przekształca się w kosztowną naprawę. Nie lekceważ więc nawet najmniejszych wycieków.
Awaria elektromagnesu
Elekrozawór przesyła prąd elektryczny z akumulatora do rozrusznika. Kiedy przekręcasz kluczyk w stacyjce, wspomniana część wpycha napęd rozrusznika do koła zamachowego, aby umożliwić rozruch. Jeśli przekręcisz kluczyk w położenie korby, ale nadal nic się nie dzieje, spróbuj poruszyć dźwignią zmiany biegów. Nadal nie możesz uruchomić silnika? W takim razie najprawdopodobniej masz problem z elektrozaworem.
Problem z silnikiem
Jeśli próbujesz uruchomić silnik, ale się nie odpala, a słyszysz za to niepokojący jęk, to znak, że rozrusznik nie współpracuje z kołem zamachowym. Powinieneś się liczyć z koniecznością wymiany całego elementu.
Jeżeli chcesz odpalić silnik, ale nie uruchamia się natychmiast, spróbuj ponownie. Jeśli zadziała za drugim razem, najprawdopodobniej przyczyną jest przekaźnik, który działa na zasadzie „wszystko albo nic”. Wspomniana część może wysłać pełny prąd elektryczny lub w ogóle. Niekiedy możesz usłyszeć charakterystyczne kliknięcie podczas przekręcania kluczyka. UWAGA: od tej reguły postępowania mogą występować odstępstwa. Zapoznaj się z instrukcją obsługi swojego pojazdu, żeby wiedzieć jak dokładnie postępować w przypadku każdej awarii.