Takiego SUV-a Porsche jeszcze nie miało. Na rynek wjeżdża elektryczny Macan GTS

Najnowsze wcielenie Macana z trzyliterowym oznaczeniem Gran Turismo Sport debiutuje jako bezemisyjny, lecz w pełni torowo zorientowany SUV. 571 KM dostępne w trybie overboost, 100-kilowatogodzinny akumulator i przyspieszenie do „setki” w 3,8 s czynią z elektrycznego GTS-a najostrzejszą z dotychczasowych wersji modelu. Ceny startują w Polsce od 480 000 zł, a zmodernizowane zawieszenie obniża prześwit o 10 mm w porównaniu z wariantem 4 i dodaje autu charakteru, którego fani marki oczekują od plakietki GTS.

  • 0–100 km/h: 3,8 s | 0–200 km/h: 13,3 s | Vmax: 250 km/h
  • Moc ciągła: 516 KM | Overboost: 571 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 955 Nm
  • Prześwit niższy o 10 mm, indywidualne nastawy amortyzatorów i stabilizatorów
  • Cena bazowa w Polsce: od 480 000 zł

Dlaczego Porsche GTS budzą takie emocje?

Trzy litery GTS po raz pierwszy pojawiły się w 1963 r. przy wyczynowym modelu 904, a w kolejnych dekadach zdobiły m.in. 924 Carrera GTS, 928 GTS czy kultowe generacje 911. W każdym przypadku chodziło o połączenie użyteczności samochodu drogowego z rasowym DNA rodem z toru. W przeciwieństwie do wersji Turbo czy RS, specyfikacje GTS stawiają na zbalansowany pakiet: więcej mocy niż odmiany podstawowe, ale przede wszystkim ostrzejsze nastawy zawieszenia, lepsze hamulce i subtelne modyfikacje stylistyczne. W efekcie modele te uchodzą za „sweet spot” gamy – wystarczająco komfortowe na co dzień, a jednocześnie gotowe na weekendową sesję na torze.

Jak szybkie jest nowe Porsche Macan GTS?

„Podobnie jak wersja Turbo, Macan GTS wykorzystuje najmocniejszy silnik elektryczny tylnej osi w całej linii i 900-amperowy falownik z węglika krzemu, co gwarantuje wyjątkową gęstość mocy przy minimalnych stratach.”

Na tylnej osi pracuje jednostka o średnicy 230 mm i aktywnej długości 210 mm, wspomagana mniejszym silnikiem z przodu. Łącznie daje to 516 KM mocy ciągłej i 955 Nm, a po aktywacji Launch Control chwilowy overboost podbija moc do 571 KM. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 3,8 s, a wskazówka prędkościomierza mija 200 km/h po 13,3 s. Elektroniczny ogranicznik ustawiono na 250 km/h – wartość nieprzypadkową, bo odpowiadającą limitom opon w specyfikacji EV SUV-ów klasy premium.

Jaki zasięg ma nowe Porsche Macan GTS?

W podłodze umieszczono akumulator o pojemności netto 100 kWh, oparty na ogniwach NCM wysokiej gęstości energii. Platforma PPE z instalacją 800 V pozwala ładować z mocą do 270 kW, dzięki czemu uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. trwa około 21 min. Według procedury WLTP zasięg dochodzi do 586 km, a inżynierowie zapewniają, że dzięki rozbudowanemu zarządzaniu termicznemu – obejmującemu pompę ciepła z czynnikiem R744 – spadki zasięgu w temperaturach ujemnych ograniczono o około 30 proc. względem obecnego Taycana.

Jak jeździ nowe Porsche Macan GTS?

Prześwit zmniejszono o 10 mm, a pneumatyczne miechy otrzymały twardsze, indywidualnie zestrojone zawory amortyzujące. Seryjny system Porsche Torque Vectoring Plus wysyła nadwyżkę momentu na zewnętrzne koło, redukując podsterowność w zakręcie, natomiast opcjonalna skrętna tylna oś potrafi zmniejszyć średnicę zawracania do poziomu hatchbacka segmentu C. Dodatkowo zastosowano sztywniejsze łożyska przedniego silnika, co ograniczyło przechyły karoserii przy gwałtownych zmianach obciążenia. Za wrażenia akustyczne odpowiada Porsche Electric Sport Sound – w GTS-ie zaprogramowano dwa autorskie profile, z bardziej basowym zamiast syntetycznego, wysokotonowego brzmienia znanego z wariantu 4S.

Ile kosztuje nowe Porsche Macan GTS?

Polski cennik otwiera kwota 480 000 zł, obejmująca m.in. 20-calowe koła, pneumatyczne zawieszenie, matrycowe reflektory LED i sportowe fotele z tapicerką Race-Tex. Jak zwykle w przypadku marki z Zuffenhausen, lista opcji pozwala znacząco spersonalizować samochód – od 22-calowych felg z wykończeniem w technologii RS-Spyder, przez ceramiczne hamulce PCCB, aż po pakiet Sport Chrono, który wraz z bardziej agresywnym mappingiem napędu skraca sprint do „setki” o 0,2 s.

Czym na drodze wyróżnia się Porsche Macan GTS? Zapraszamy do galerii

Elementy wykończone w satynowej czerni – wloty powietrza, dyfuzor, listwy progowe i napis „Macan GTS” – tworzą kontrast dla nowych kolorów nadwozia, wśród których prym wiodą Crayon, Carmine Red oraz Lugano Blue. Reflektory LED Matrix są przyciemnione, a tylny pas zdobi ciągła listwa świetlna z animacją powitalną. We wnętrzu dominują wstawki z alcantary Race-Tex, opcjonalne panele z matowego włókna węglowego oraz sportowa kierownica GT z pierścieniem trybów znanym z 911. Zachęcamy do obejrzenia pełnej galerii, w której prezentujemy zarówno detale stylistyczne, jak i kluczowe elementy układu napędowego nowego Macana GTS.