Najdłuższy tunel w Polsce już gotowy

31 lipca 2024 roku zostanie otwarty długo oczekiwany odcinek drogi ekspresowej S3 łączący Bolków z Kamienną Górą. Kluczowym elementem tego odcinka jest tunel TS-26 o długości 2,3 km, który jest najdłuższym w Polsce pozamiejskim tunelem wydrążonym w skale. Tunel został zrealizowany metodą NATM, a jego budowa trwała 444 dni. Drugi, krótszy tunel o długości 320 m, został wybudowany metodą odkrywkową Cut&Cover. Generalnym wykonawcą tunelu było konsorcjum firm PORR S.A i PORR A.G., które ma na swoim koncie realizację m.in. stacji metra Plac Wilsona w Warszawie oraz tunelu Okęcie. Koszt budowy tunelu wyniósł ponad połowę z 1,6 mld zł, które pochłonął cały 16-kilometrowy odcinek drogi S3.

Droga S3 na Dolnym Śląsku gotowa

Otwarcie nowego odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra to ważny krok w realizacji całej trasy ekspresowej S3, która ma mieć łącznie około 470 km. Obecnie do ukończenia pozostały jedynie dwa odcinki w województwie zachodniopomorskim, które mają być oddane do użytku jeszcze w tym roku. Po zakończeniu tych prac S3 będzie nowoczesnym szlakiem komunikacyjnym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym porty w Świnoujściu i Szczecinie z Czechami. Kierowcy będą mogli przejechać całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami w nieco ponad 4 godziny. Po ukończeniu budowy czeskiej autostrady D11 trasa zapewni dogodne połączenie z Pragą. Oddanie do ruchu odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra kończy budowę całego ciągu drogi ekspresowej S3 w województwie dolnośląskim, który liczy 135 km.

Inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł około 1,9 mld zł, z czego ponad 928 mln zł pochodziło ze środków UE. Odcinek obejmuje 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa dwunawowe tunele. Kierowcy mogą obecnie dojechać do węzła Lubawka, a pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej ma to nastąpić w 2027 roku.