Scenariusz – zamach w tunelu

Dotychczasowe ćwiczenia w tunelu pod Luboniem Małym koncentrowały się na sytuacjach związanych z wypadkami i pożarami. Tym razem organizatorzy postanowili przetestować zdolności służb w obliczu próby zamachu. Scenariusz zakładał, że zamachowcy zablokowali tunel i zagrozili jego wysadzeniem. Najważniejszym zadaniem było opanowanie sytuacji przez kontrterrorystów, którzy mieli zabezpieczyć tunel i unieszkodliwić zagrożenie. Ćwiczenia zaangażowały wiele jednostek, w tym limanowską, myślenicką, nowotarską i suską straż pożarną, policję, pogotowie ratunkowe oraz krakowski Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji. Wsparcie zapewniły również Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Centrum Zarządzania Tunelem.

Nowe wyzwania, nowe umiejętności

Tego rodzaju symulacje są nie tylko obowiązkowe, ale też niezwykle cenne dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Ćwiczenia pokazały, jak ważna jest współpraca między różnymi służbami, a także ich zdolność do szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych. Kluczowym celem było sprawdzenie koordynacji działań w warunkach, które – choć mało prawdopodobne – mogą się zdarzyć.

Inwestycja wspierana przez UE

Tunel pod Luboniem Małym to część drogi ekspresowej S7, jednego z najważniejszych korytarzy komunikacyjnych w Polsce. Budowa tego odcinka, łączącego Lubień z Rabką-Zdrój, była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ponad 2,5 miliarda złotych, z czego prawie 1,3 miliarda pochodziło z funduszy unijnych.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Ćwiczenia w tunelu na S7 są kolejnym dowodem na to, jak ważne jest przygotowanie służb ratunkowych do działania w ekstremalnych sytuacjach. Choć scenariusze takie jak zagrożenie zamachem są mało prawdopodobne, nie można wykluczyć ich wystąpienia. Dzięki regularnym symulacjom służby zyskują bezcenne doświadczenie, które może uratować życie w przypadku prawdziwego zagrożenia. Dzięki wsparciu finansowemu UE oraz zaangażowaniu wielu jednostek tunel na zakopiance staje się nie tylko ważnym węzłem komunikacyjnym, ale również miejscem, gdzie bezpieczeństwo użytkowników jest priorytetem.