Ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projektowanie i budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Fragment o długości 5,2 km łączy Jawornik i Lutczę – stanowi ważny element szlaku Via Carpatia. Wartość kontraktu wynosi 1,9 miliarda złotych, a jego wykonawcą będzie konsorcjum Gülermak i Budimex. To ostatni fragment drogi S19, jaki był do tej pory poza fazą realizacji w województwie podkarpackim. Dzięki temu całe województwo będzie miało dostęp do nowoczesnej infrastruktury drogowej, która jest istotna nie tylko dla regionalnego, ale również międzynarodowego transportu. Umowa przewiduje wykonanie projektu oraz realizację budowy w ciągu 59 miesięcy, co obejmuje zarówno opracowanie dokumentacji projektowej, jak i uzyskanie zgód na prowadzenie prac.

Zakres prac na odcinku Jawornik – Lutcza

Odcinek Jawornik – Lutcza będzie realizowany w ramach systemu „Projektuj i buduj”, co oznacza, że konsorcjum Gülermak i Budimex odpowiada za pełen cykl realizacji – od projektu po finalną budowę. Inwestycja jest częścią rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Trasa o przekroju dwujezdniowym będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Jednym z najważniejszych obiektów na trasie będzie estakada o długości około 780 metrów, przebiegająca nad istniejącą drogą krajową nr 19. Konstrukcja będzie wsparta na filarach o wysokości dochodzącej do 36 metrów, co jest wyzwaniem inżynieryjnym, zwłaszcza w kontekście różnorodnych warunków geologicznych. Estakada przejdzie w tunel dwunawowy o długości niemal 3 km, który przebije górę Kamieniec. Tunel stanie się najdłuższym z trzech zaplanowanych na trasie S19 w województwie podkarpackim.

Infrastruktura i bezpieczeństwo na trasie

Oprócz budowy samej drogi ekspresowej inwestycja obejmie również liczne elementy infrastruktury dodatkowej. Planowana jest budowa Miejsca Obsługi Podróżnych Jawornik, które będzie zlokalizowane w kierunku Barwinka i zapewni podróżnym miejsce na odpoczynek. Droga zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników trasy. Wzdłuż trasy powstaną także systemy zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska, które mają ograniczyć negatywny wpływ infrastruktury na lokalne ekosystemy. Projekt przewiduje również budowę dodatkowych jezdni, które obsłużą tereny przyległe oraz umożliwią rozbudowę dróg kolidujących z inwestycją. Wprowadzone zostaną rozwiązania z zakresu ochrony przyrody, takie jak przejścia dla małych zwierząt, które zostaną zintegrowane z mostem na trasie głównej.

Terminy realizacji inwestycji na S19

Konsorcjum Gülermak i Budimex zostało zobowiązane do zrealizowania projektu w terminie 59 miesięcy, a łączny koszt prac wyniesie blisko 2 mld zł. Zakłada się, że proces opracowania projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zajmie około 21 miesięcy, po czym nastąpią prace budowlane trwające kolejne 38 miesięcy. Warto jednak zauważyć, że z okresu prac terenowych wyłączone będą okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca), co pozwala na uniknięcie opóźnień związanych z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Według założeń GDDKiA zakończenie całej inwestycji oraz oddanie do użytku pełnego odcinka S19 w województwie podkarpackim planowane jest na rok 2031. To oznacza, że w tym terminie cała trasa Via Carpatia będzie przejezdna od Rzeszowa aż do granicy państwowej w Barwinku.

Via Carpatia – znaczenie i realizacja

Via Carpatia to kluczowy szlak transportowy łączący Europę Północną i Południową, który przebiega przez kilka krajów, w tym Polskę, Litwę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię oraz Grecję. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km i będzie przebiegać przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim docelowo długość trasy S19 wyniesie około 169 km. Już teraz kierowcy mogą korzystać z 81,8 km oddanych do użytku, które łączą Lasy Janowskie z Rzeszowem Południe, co zapewnia szybkie połączenie między województwami podkarpackim i lubelskim oraz dogodny dojazd do Warszawy. Obecnie w realizacji znajduje się kolejne 84,5 km trasy, a odcinki są w różnych fazach – od budowy po uzyskiwanie pozwoleń.