Moduł komputera silnika (ECM) może bez problemu poradzić sobie z uszkodzonym czujnikiem temperatury powietrza dolotowego Jednak w niektórych samochodach wspomniany czujnik włącza wtryskiwacz zimnego rozruchu lub obsługuje zawór EGR. Zatem wadliwa część może utrudniać uruchomienie silnika, gdy jest zimny.

Czy uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego może włączyć kontrolkę silnika?

W większości przypadków problem z tym czujnikiem spowoduje wyświetlenie kodu usterki. Skanując komputer w samochodzie możesz zobaczyć jeden lub oba błędy. P0112 sygnalizuje niskie napięcie obwodu czujnika temperatury powietrza dolotowego. Z kolei P0113 oznacza wysokie napięcie obwodu czujnika temperatury powietrza dolotowego. Niezależnie od tego, czy wyświetli Ci się kod DTC, czy też nie, powinieneś sprawdzić wspomnianą część. W razie potrzeby zobacz, w jakim stanie znajduje się okablowanie i złącza w obwodzie. Sprawdź, czy filtr powietrza nie jest brudny lub zatkany.

Lokalizacja czujnika temperatury powietrza dolotowego

W zależności od modelu pojazdu, czujnik można znaleźć w następującym miejscu:

  • kanał powietrza dolotowego w modelach z czujnikiem ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym (MAP)
  • przestrzeń wlotowa
  • w niektórych modułach z czujnikiem masowego przepływu powietrza (MAF) IAT jest umieszczony w tej samej obudowie
  • w niektórych modelach z czujnikiem ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym (MAP), IAT jest również wbudowany w czujnik.

W razie potrzeby zapoznaj się z instrukcją naprawy pojazdu, aby zlokalizować czujnik.

Testowanie czujnika

Termistor  zmienia opór elektryczny wraz ze zmianami temperatury. Sposób działania czujnika można przetestować za pomocą omomierza. Najpierw jednak zlokalizuj czujnik w swoim pojeździe. Poniższe testy zakładają, że masz czujnik typu NTC.

Sprawdzanie rezystancji czujnika IAT

Odłącz złącze elektryczne czujnika IAT. Ustaw multimetr cyfrowy na ponad 50 K na skali omów lub na automatyczny zakres. Przy wyłączonym silniku zmierz rezystancję czujnika na jego zaciskach.

Przy około 20 stopniach Celsjusza powinieneś uzyskać około 37 kiloomów Przy około 30 stopniach Celsjusza powinieneś uzyskać około 24 kiloomów. Podłącz złącze elektryczne czujnika.

Uruchom silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym przez około 20 minut lub do momentu włączenia wentylatora chłodzącego, aby umożliwić silnikowi osiągnięcie temperatury roboczej.

Wyłącz silnik. Odłącz złącze elektryczne czujnika IAT. Przy wyłączonym silniku ponownie zmierzyć rezystancję czujnika na jego zaciskach.

Przy około 90 stopniach Celsjusza powinieneś uzyskać około 2,8 kilooma

Przy około 100 stopniach Celsjusza powinieneś uzyskać około 2 kiloomów

Sprawdzenie obwodu zasilania i uziemienia czujnika IAT

Ten test sprawdzi, czy komputer samochodu dostarcza do czujnika IAT napięcie 5 V (napięcie odniesienia) i masę, aby zakończyć obwód.

Wyłącz silnik. W razie potrzeby poczekaj, aż silnik ostygnie. Ustaw multimetr cyfrowy na skalę napięcia DC. Odłącz złącze elektryczne IAT.

Używając czerwonego przewodu multimetru cyfrowego, sonduj z powrotem przewód sygnałowy IAT na złączu. W razie potrzeby zapoznaj się z instrukcją naprawy, aby zidentyfikować ten przewód.

Podłącz czarny przewód multimetru cyfrowego do masy silnika lub bieguna ujemnego (-) akumulatora.

Przekręć kluczyk w stacyjce do pozycji On (Run), ale nie uruchamiaj silnika.

Twój miernik powinien zarejestrować 4,5 do 5 woltów. Jeśli nie, sprawdź tę część obwodu. Przejdź do sekcji Sprawdzanie przewodów IAT .

Wyłącz kluczyk zapłonu. Teraz, gdy złącze elektryczne IAT jest nadal odłączone, sonduj z powrotem przewód uziemienia IAT za pomocą czarnego przewodu DMM.

Podłącz przewód odczytu DMM do napięcia akumulatora. Przekręć kluczyk w stacyjce do pozycji On (Run), ale nie uruchamiaj silnika.

Twój licznik powinien zarejestrować około 12 V. Jeśli nie, sprawdź tę część obwodu.

Wyłącz kluczyk zapłonu. Podłącz ponownie złącze elektryczne IAT.