Elektryczna przemiana: ambitne cele do 2030 roku

Jednym z kluczowych założeń strategii Green Future Škody jest zwiększenie udziału sprzedawanych pojazdów elektrycznych w Europie do ponad 70% do 2030 roku. Planuje się wprowadzenie sześciu nowych modeli elektrycznych, co ma przyczynić się do obniżenia emisji CO2 o 50%. Te działania są zgodne z długoterminowym celem Grupy Volkswagen – produkcją neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Wprowadzenie nowych pojazdów elektrycznych i inwestycje w odnawialne źródła energii mają zmniejszyć ślad węglowy marki i wspierać długofalowy cel ekologiczny.

Innowacyjne wykorzystanie materiałów

Škoda poszukuje nowych sposobów wykorzystania materiałów z recyklingu w swoich pojazdach. Butelki PET i inne tworzywa sztuczne są przetwarzane i ponownie wykorzystywane w produkcji, na przykład w modelu Scala, gdzie stosowane są jako materiały izolacyjne i wykładziny bagażnika. Firma korzysta również z części z samochodów, które już nie nadają się do użytku. Inicjatywa „zero km odpadów” koncentruje się na wykorzystaniu surowców odnawialnych do produkcji regeneracyjnego paliwa HVO, które może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%.

Wykorzystanie energii odnawialnej – inwestycje w fotowoltaikę i wiatr

W 2020 roku Škoda zakończyła budowę jednego z największych dachowych systemów fotowoltaicznych w Mladá Boleslav. Podobne inwestycje zrealizowano we współpracy z CEZ Solarni w Kosmonosach. Z kolei w indyjskim zakładzie firmy w Pune, jeden z największych dachowych systemów solarnych w Indiach, pokrywa około 15% rocznego zapotrzebowania fabryki na energię elektryczną. Marka wspierała także budowę farmy wiatrowej w Finlandii, która jest w stanie wyprodukować energię wystarczającą do zaopatrzenia około 150 tysięcy gospodarstw domowych.

Edukacja i świadomość ekologiczna

Škoda realizuje swoje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju także poprzez edukację. Firma promuje bioróżnorodność poprzez program „Škoda Trees”, w ramach którego pracownicy sadzą drzewo za każdy sprzedany samochód w Czechach. Do końca 2023 roku planuje się zasadzić ponad 1 244 000 nowych sadzonek. Škoda organizuje również wewnętrzne wydarzenia na temat zrównoważonego rozwoju, jak GreenWeek, podczas którego firma przedstawia planowane inicjatywy i cele w zakresie ochrony środowiska. Pracownicy mają również możliwość przekazania darowizny wybranym organizacjom non-profit.