Elektronika w nowoczesnych autach jest standardem, a pracę układów samochodowych kontroluje szereg różnorakich czujników. Czujniki zbierają dane o pracy układów, w tym silnika i przekazują do jednostki sterującej. Nowoczesne silniki nie są już wyposażone w gaźniki, a całym procesem spalania kieruje komputer samochodowy.

Czujniki samochodowe – autodiagnoza

O nowoczesności współczesnych aut niech świadczy, chociażby fakt, że elektronika sterująca systemem wtryskowo-zapłonowym jest wyposażona w pamięć diagnostyczną. Usterki są natychmiast wykrywane i rejestrowane przez bardzo wiele czujników. Informacja o nieprawidłowej pracy silnika jest przy tym nie tylko przekazywana do komputera pokładowego, ale poprzez odpowiednie komunikaty na desce rozdzielczej dowiaduje się o tym również kierowca. W autach są montowane czujniki Halla albo czujniki indukcyjne i są o tyle istotne, że ich awaria często wręcz niemożliwa uruchomienie samochodu. Dzieje się tak, dlatego że jednostce sterującej brakuje informacji o położeniu tłoków w cylindrach. Zdarza się także, że awaria czujników powoduje wyraźnie słyszalną nieprawidłową pracę silnika albo doprowadza do jego wygaszenia tuż po zapłonie.

Silniki pracujące w trybie awaryjnym

Jest wiele czujników, chociaż nie wszystkich praca jest równie istotna. Do jednych z najważniejszych w samochodzie zaliczyć należy czujnik masy powietrza, montowany pomiędzy przepustnicą a filtrem powietrza. Czujnik ten rejestruje on gęstość powietrza trafiającego do wnętrza silnika, a dokładniej zawartość tlenu w tym powietrzu. Aby spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej przebiegało prawidłowo powietrze musi zawierać odpowiednią ilość tlenu. W sytuacji niewłaściwego przepływu powietrza albo zbyt niskiej zawartości w nim tlenu czujnik uruchamia pracę silnika w trybie awaryjnym. Jednocześnie miernik przepływu powietrza jest wrażliwym elementem elektroniki auta, ponieważ ma niską odporność na zalegające w powietrzu zanieczyszczenia.

Równie delikatny jest czujnik informujący układ sterujący auta o temperaturze panującej wewnątrz silnika, ale jest równie ważny. To na podstawie danych z czujników komputer pokładowy oblicza czas trwania wtrysku oraz inicjuje moment zapłonu. Dzięki tym danym komputer również reguluje ustawienia przepustnicy, a gdy czujnik nie pracuje prawidłowo, auto zużywa więcej paliwa. Ponadto wystąpić może duży problem z uruchomieniem zimnego albo wystudzonego silnika.

Ważny czujnik położenia przepustnicy

Czujnik położenia przepustnicy przekazuje informacje o jej położeniu oraz szybkości przestawiania przepustnicy. Uszkodzony czujnik będzie przesyłał wadliwe dane o obciążeniu silnika albo o zanieczyszczeniu przepustnicy, często także powoduje szarpanie podczas przyspieszania, które jest również objawem zużycia koła dwumasowego. Jednostka sterująca wykorzystuje wówczas wartości zastępcze, ale czujnik należy bezwzględnie wymienić.