Pierwsza stacja paliw z HVO100

Sieć stacji paliw Avia poinformowała, że jako pierwsza w Polsce wprowadziła do sprzedaży paliwo HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO100 to zaawansowane paliwo produkowane z tłuszczów i olejów roślinnych, które jest kompatybilne z silnikami diesla bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji w samochodach. Nowe paliwo jest dostępne na razie tylko na jednej stacji w Myszęcinie. Proces produkcji HVO100 jest podobny do rafinacji ropy naftowej, jednak podczas spalania uwalnia się tylko taka ilość dwutlenku węgla, jaką rośliny pobrały z atmosfery w trakcie wzrostu. Dzięki temu HVO100 jest bardziej ekologiczne w porównaniu do tradycyjnych paliw.

Paliwo HVO100 w praktyce

HVO100 można tankować do samochodów z silnikami diesla bez konieczności przeprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Paliwo jest produkowane z tłuszczów posmażalniczych, co oznacza, że do jego wytworzenia wykorzystuje się już użyte oleje, zamiast upraw przeznaczonych wyłącznie na biopaliwa. Dzięki temu HVO100 jest bardziej przyjazne dla środowiska. Dzięki zaawansowanemu procesowi hydrorafinacji HVO100 może być mieszane z tradycyjnym olejem napędowym w dowolnych proporcjach. To oznacza, że kierowcy mogą stopniowo przechodzić na nowe paliwo i dostosowywać swoje nawyki tankowania do dostępności HVO100.

Cena i dostępność

Cena HVO100 wynosi obecnie prawie 9 zł za litr, co jest znacząco wyższą kwotą w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego, który kosztuje nieco ponad 6 zł za litr. Wyższa cena może zniechęcać niektórych kierowców, jednak warto pamiętać o ekologicznych korzyściach związanych z użytkowaniem tego paliwa. Na razie HVO100 jest dostępne tylko na jednej stacji paliw Avia w Myszęcinie. Jeśli paliwo zyska na popularności, można spodziewać się jego wprowadzenia na inne stacje w Polsce. Kierowcy zainteresowani tą nowością powinni śledzić rozwój sytuacji, aby w przyszłości móc skorzystać z bardziej ekologicznych opcji paliwowych. Przed tankowaniem HVO100 zaleca się skonsultowanie z mechanikiem oraz zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu. Wprowadzenie nowego paliwa może wymagać dokładniejszego monitorowania stanu technicznego samochodu, zwłaszcza w przypadku starszych modeli.