Niektóre kraje, jak Belgia, podjęły skuteczne działania ograniczające ten proceder, ale w innych miejscach, gdzie kontrola przebiegu i wskazań drogomierza nie jest tak rygorystyczna, manipulacje nadal mają miejsce, również w Polsce.
Korekta licznika to szczególnie duża strata dla nabywcy auta, w którym dokonano tego rodzaju manipulacji. Dla popularnych, kilkuletnich samochodów używanych, strata ta może wynosić nawet ponad 16 tys. zł za każde 100 tys. km cofniętego licznika.
Zjawisko cofania licznika jest szeroko rozpowszechnione, co potwierdzają dane z bazy autoDNA, zawierającej miliardy rekordów dotyczących samochodów zarejestrowanych w Polsce i za granicą.
W statystykach za 2023 rok odnotowano rozbieżności w ponad 62.000 autach, zsumą rozbieżności przekraczającą 1 mld 800 mln kilometrów.
Korekta licznika — BMW serii 3 przoduje w wysokości strat
Według danych autoDNA największe straty z powodu korekty licznika odnotowuje się w przypadku BMW serii 3, gdzie strata dla rocznika 2020 wynosi ponad 16 tys. zł za każde 100 tys. km cofniętego licznika.
Inne marki i modele, takie jak Opel czy Ford Focus z tego samego rocznika, również generują znaczące straty, choć nieco mniejsze.
Warto zauważyć, że młodsze samochody generują większe straty finansowe z powodu korekty licznika niż starsze modele. Dla samochodów starszych niż 10 lat strata z tytułu cofnięcia licznika jest zazwyczaj znacznie mniejsza.
Aby przeciwdziałać temu zjawisku, w Polsce od 2014 roku prowadzona jest ewidencja licznika, co pozwala na sprawdzenie historii przebiegu pojazdu przed jego zakupem. Do tego służą także zewnętrzne serwisy, takie jak autoDNA. Od kilku lat policja może również kontrolować stan licznika podczas rutynowych kontroli drogowych.
Jeśli nabywca odkryje, że zakupiony pojazd miał cofnięty licznik, może próbować odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny, powołując się na odpowiedzialność na podstawie kodeksu cywilnego. W przypadku zakupu samochodu w komisie proces ten może się nieco różnić, ale nabywca ma zazwyczaj dwa lata na zgłoszenie roszczeń.
Problem cofania liczników jest więc poważny i może prowadzić do znaczących strat finansowych dla nabywców samochodów używanych. Świadomość tego zagadnienia i dostęp do wiarygodnych informacji o historii pojazdu są kluczowe w podejmowaniu decyzji o zakupie.