Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Polska wkrótce będzie mogła pochwalić się najdłuższym tunelem kolejowym w kraju, który powstaje na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Tunel o długości 3,8 km przebije pod względem długości również wszystkie istniejące w Polsce tunele drogowe. Jego budowa jest częścią większego projektu Podłęże – Piekiełko, którego wartość szacowana jest na 1,9 miliarda złotych netto. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie tej inwestycji dla komunikacji między Krakowem a Nowym Sączem. Stwierdził również, że ta inwestycja zwiększy efektywność połączeń oraz pole manewru dla przewoźników.
Szybsze połączenia i efektywność transportu
Nowy tunel kolejowy ma być gotowy w ciągu 31 miesięcy. Jak wyjaśnia Piotr Hamarnik z biura prasowego Polskich Linii Kolejowych, plac budowy został już przekazany wykonawcom, co oznacza rozpoczęcie budowy linii kolejowej w kierunku Nowego Sącza. Projekt Podłęże – Piekiełko obejmuje szereg inwestycji mających na celu poprawę infrastruktury kolejowej w regionie, co pozwoli na znaczne skrócenie czasu podróży oraz poprawę komfortu pasażerów. Inwestycja jest częścią większego planu modernizacji infrastruktury transportowej w Polsce.
Historyczne tło i znaczenie tunelu
Obecnie najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce jest tunel pod Małym Wołowcem, który został oddany do użytku 112 lat temu. Znajduje się on w województwie dolnośląskim, na trasie kolejowej z Wałbrzycha do Kłodzka i mierzy 1601 metrów. Nowy tunel na trasie Limanowa – Nowy Sącz, o długości 3,8 km, znacząco przewyższy dotychczasowy rekord. Budowa nowego tunelu kolejowego wpisuje się w trend tworzenia nowoczesnej infrastruktury transportowej, która ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróżowania, ale również przyczynienie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu i zwiększenia atrakcyjności komunikacyjnej Polski.