Innowacyjna technologia chłodzącego lakieru Nissana
Nissan rozpoczął testy innowacyjnego lakieru chłodzącego, który ma na celu obniżenie temperatury wnętrza samochodu w upalne dni, co zmniejsza zapotrzebowanie na klimatyzację i obniża zużycie energii. Lakier został opracowany we współpracy z firmą Radi-Cool, specjalizującą się w produktach do chłodzenia radiacyjnego. Skład lakieru opiera się na metamateriałach, które mają unikalne właściwości niespotykane w naturze. Projekt jest częścią działań Nissana mających na celu wprowadzanie innowacji, które ułatwiają podróżowanie i przyczyniają się do tworzenia bardziej zrównoważonego świata. Testy rozpoczęły się w listopadzie 2023 roku na terenie Międzynarodowego Terminalu Lotniczego Tokio-Haneda. Lakier został zastosowany w samochodzie technicznym Nissan NV100, używanym przez służby lotniskowe All Nippon Airways (ANA).
Obiecujące wyniki testów
Testy, które jeszcze się nie zakończyły, już teraz przynoszą bardzo obiecujące wyniki. Samochód pokryty lakierem chłodzącym wykazał obniżenie temperatury nadwozia nawet o 12 stopni Celsjusza, a wnętrza – o 5 stopni Celsjusza w porównaniu z samochodem pokrytym tradycyjnym lakierem. Właściwości chłodzące lakieru są szczególnie widoczne, gdy samochód jest zaparkowany na słońcu przez dłuższy czas. Chłodniejsza kabina nie tylko zwiększa komfort pasażerów, ale także skraca czas pracy klimatyzacji potrzebny do osiągnięcia komfortowej temperatury wewnątrz pojazdu. Dzięki temu zmniejsza się obciążenie silnika, a w przypadku samochodów elektrycznych – zużycie energii z akumulatora, co może poprawić zasięg pojazdu.
Zaawansowane właściwości metamateriałów
Metamateriał, wykorzystany w lakierze Nissana, ma unikalne właściwości, które pozwalają na efektywne chłodzenie. Składa się z dwóch rodzajów cząstek: jedna z nich odbija promienie bliskiej podczerwieni, które zwykle prowadzą do nagrzewania się powierzchni lakieru, a druga wytwarza fale elektromagnetyczne, które neutralizują promienie słoneczne i przekierowują energię z dala od samochodu. Połączenie tych cząstek ogranicza przenikanie ciepła do powierzchni pojazdu.
Przyszłość technologii chłodzącego lakieru
Farby wykorzystujące chłodzenie radiacyjne nie są nowością, ale do tej pory były stosowane głównie w budownictwie. Wyzwaniem dla zespołu było stworzenie lakieru, który można aplikować za pomocą pistoletu natryskowego i który spełnia rygorystyczne standardy jakości Nissana. Od rozpoczęcia prac w 2021 roku zespół przetestował ponad 100 próbek i obecnie bada warstwę o grubości 120 mikronów, która jest sześć razy grubsza niż typowy lakier samochodowy.
Testy i prace rozwojowe nad lakierem chłodzącym Nissana wciąż trwają. Zespół ma nadzieję, że w przyszłości lakier będzie dostępny na specjalne zamówienie w różnych kolorach, co umożliwi jego szerokie zastosowanie, szczególnie w lekkich pojazdach użytkowych, takich jak samochody dostawcze, ciężarówki i karetki pogotowia.