Oto najczęstsze błędy popełniane przy samodzielnej wymianie kół w samochodzie
Samodzielna wymiana kół w samochodzie może być zadaniem wymagającym**, ale też satysfakcjonującym. Wiele osób popełnia błędy podczas tego procesu, które mogą skutkować nie tylko utratą czasu, ale także bezpieczeństwem na drodze. Warto zrozumieć, jakie są najczęstsze błędy i jak ich unikać. W tym artykule omówimy kilkanaście najpowszechniejszych błędów, które można popełnić podczas wymiany kół w samochodzie.
UWAGA: W tym artykule nie opisujemy awaryjnej wymiany koła na dojazdowe a wymianę kół sezonowych lub na nowe.
** dla osoby bez doświadczenia

tl;dr
Wymiana kół w samochodzie to czynność, którą można wykonać samodzielnie, ale wiąże się z wieloma potencjalnymi błędami. Najważniejsze to używanie odpowiednich narzędzi, prawidłowe mocowanie kół, wyważanie, oznakowanie, sprawdzenie ciśnienia powietrza, właściwa sekwencja dokręcania śrub, wyrównywanie kół, stosowanie odpowiednich opon, wyczyszczenie osi, kontrolowanie momentu obrotowego, bezpieczne opuszczanie pojazdu i weryfikacja pracy.
Brak odpowiednich narzędzi
Pierwszym i najważniejszym błędem jest brak odpowiednich narzędzi. Wymiana kół wymaga konkretnej aparatury, takiej jak klucze dynamometryczne, podnośniki, oraz klucze do kół. Bez tych narzędzi nie tylko praca będzie trudniejsza, ale także może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Niewłaściwe mocowanie kół
Kolejnym często popełnianym błędem jest niewłaściwe mocowanie kół. Jeśli nie dokręcisz kół wystarczająco mocno, mogą się one poluzować podczas jazdy, co jest niebezpieczne. Z drugiej strony, zbyt mocne dokręcenie kół może prowadzić do uszkodzenia elementów zawieszenia. Wracamy do poprzedniego punku, musisz mieć narzędzie do mierzenia dokręcenia siły koła.
Wyważanie kół
Innym często ignorowanym aspektem wymiany kół jest wyważanie. Jeśli nowe koło nie jest właściwie wyważone, może to prowadzić do wibracji i nierównomiernego zużycia opon, co skróci ich żywotność.
Niewłaściwe oznakowanie kół
Błąd numer cztery to niewłaściwe oznakowanie kół. Po wymianie kół ważne jest, aby poprawnie oznaczyć każde z nich, aby wiedzieć, gdzie wrócić w razie potrzeby. Pominięcie tego kroku może prowadzić do niepotrzebnego zmieszania kół.
Brak sprawdzenia ciśnienia powietrza
Ciśnienie powietrza w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Należy je sprawdzić i dostosować do zaleceń producenta samochodu. Brak odpowiedniego ciśnienia może prowadzić do niekontrolowanego zużycia opon oraz zmniejszenia przyczepności na drodze.
Nieprawidłowa sekwencja dokręcania śrub
Kolejnym błędem jest nieprawidłowa sekwencja dokręcania śrub. Należy dokręcać śruby w odpowiedniej kolejności, zgodnie z instrukcją producenta. Inaczej może dojść do nierównego docisku kół do osi, co będzie skutkować problemami z prowadzeniem pojazdu.
Brak wyrównywania kół
Wyrównywanie kół to kluczowy krok, który często jest pomijany. Nierównomierny zużycie opon może wynikać z braku wyrównania kół, co nie tylko skraca żywotność opon, ale także wpływa negatywnie na prowadzenie samochodu.
Używanie niewłaściwych opon
Kolejnym błędem jest stosowanie niewłaściwych opon. Opony muszą być odpowiednie do rodzaju samochodu i warunków pogodowych. Niewłaściwe opony mogą prowadzić do utraty przyczepności i niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Brak wyczyszczenia osi
Warto także pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu osi przed montażem nowych kół. Brak tego kroku może spowodować problemy z osadzeniem kół na osi, co może prowadzić do wibracji i nierównomiernego zużycia opon.
Brak weryfikacji pracy
Ostatnim, ale nie mniej ważnym błędem jest brak weryfikacji pracy po wymianie kół. Należy sprawdzić, czy wszystko zostało poprawnie zamontowane i dokręcone. Uniknie się w ten sposób niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Daniel Nowak
redaktorredaktor motoryzacyjny, specjalizuję się w pisaniu artykułów motoryzacyjnych, recenzji i poradników
Dla Ciebie

Zalety namiotu dachowego

Co to jest car sharing?
