Szczegóły pierwszego odcinka trasy
Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka trasy, liczącego około 11 kilometrów, prowadzącego od miejscowości Lubiatowo do drogi wojewódzkiej nr 213. Łączny koszt realizacji inwestycji został wyceniony na kwotę 177,8 mln zł. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana już w II kwartale 2025 roku, a całość prac ma się zakończyć w II kwartale 2028 roku. Prace projektowe i roboty budowlane, łącznie z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, mają potrwać maksymalnie 31 miesięcy (nie licząc okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca).
Co dalej z drugim odcinkiem drogi?
Budowa drogi krajowej została podzielona na dwa odrębne zadania. Oprócz rozstrzygniętego przetargu na pierwszy etap trwa procedura wyboru wykonawcy kolejnego, 15-kilometrowego fragmentu między drogą wojewódzką nr 213 a węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. GDDKiA zapowiada, że ogłoszenie najkorzystniejszej oferty dla drugiego odcinka nastąpi jeszcze w II kwartale bieżącego roku. Dodatkowo, w ramach obecnie prowadzonej inwestycji drogi S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie, powstanie łącznik, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Całość inwestycji będzie realizowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana całkowicie po nowym śladzie.
Strategiczne znaczenie drogi do elektrowni jądrowej
Budowa drogi krajowej do planowanej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” to inwestycja o kluczowym znaczeniu strategicznym. Projekt został wpisany do programu wieloletniego uchwalonego przez Radę Ministrów, którego celem jest wsparcie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych powiązanych z realizacją strategicznych obiektów energetycznych na Pomorzu. Nowa trasa nie tylko umożliwi wygodne i bezpieczne połączenie elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6, ale także znacząco poprawi układ komunikacyjny regionu. Odciąży lokalne drogi, skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami, zwiększy komfort podróżowania mieszkańców i turystów oraz zmniejszy negatywny wpływ transportu na środowisko. Nawierzchnia drogi zostanie przygotowana z myślą o ruchu pojazdów ciężkich, o dopuszczalnym nacisku 11,5 t na oś.
Decyzja GDDKiA jest pierwszym krokiem w stronę realizacji kluczowej inwestycji infrastrukturalnej związanej z budową elektrowni jądrowej na Pomorzu. Dzięki wybraniu wykonawcy pierwszego odcinka mieszkańcy oraz inwestorzy zyskują jasność dotyczącą przyszłości tego strategicznego projektu. Pierwsze roboty rozpoczną się jeszcze w tym roku, a już za trzy lata mieszkańcy oraz pracownicy budowanej elektrowni będą mogli skorzystać z nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej.