Decyzje gotowe po pięciu miesiącach

Zaledwie pięć miesięcy po złożeniu dokumentów do urzędów Wojewoda Mazowiecki zatwierdził pierwsze dwa odcinki planowanej rozbudowy autostrady A2. Decyzje dotyczą trasy od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego aż do węzła Konotopa. To dwa spośród czterech odcinków, które docelowo zostaną poszerzone. Na decyzje Wojewody Łódzkiego, dotyczące pozostałej części A2, GDDKiA nadal oczekuje. Spodziewane są one w ciągu najbliższych miesięcy, co pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetargi na realizację całej inwestycji.

Więcej pasów i nowoczesne technologie

Cały przebudowywany fragment autostrady będzie miał długość 92 km. Na zdecydowanej większości odcinka, bo aż na 89 km, powstaną dodatkowe pasy ruchu. Dzięki temu od węzła Łódź Północ aż do węzła Pruszków autostrada będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Od Pruszkowa do Konotopy zostaną natomiast wybudowane aż cztery pasy w obu kierunkach. Prace obejmą również modernizację infrastruktury w rejonie węzła Łódź Północ. Powstanie tu energooszczędne oświetlenie oraz nowa nawierzchnia jezdni.

Zielona autostrada – samowystarczalność energetyczna

Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów planowanej przebudowy jest samowystarczalność energetyczna. Instalacje oświetleniowe oraz urządzenia infrastruktury drogowej, takie jak stacje meteo, będą zasilane wyłącznie z odnawialnych źródeł energii. Projekt, opracowany przez wyłonionego wcześniej wykonawcę dokumentacji, zakłada także budowę magazynów energii. Te pionierskie rozwiązania mają być wzorem dla innych inwestycji realizowanych przez GDDKiA.

Prace bez wstrzymywania ruchu

Inwestycja będzie jednym z najbardziej wymagających przedsięwzięć ostatnich lat, głównie ze względu na to, że rozbudowa odbędzie się przy zachowaniu ciągłego ruchu samochodowego. Przez cały czas trwania prac w obu kierunkach mają być dostępne minimum dwa pasy ruchu, co pozwoli na zachowanie płynności jazdy między Łodzią a Warszawą. W planach jest również wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, podobnego do rozwiązania zastosowanego wcześniej przy przebudowie autostrady A1.

Dlaczego rozbudowa A2 jest tak ważna?

Autostrada A2 jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków drogowych w Polsce. Według ostatnich pomiarów codziennie korzysta z niej od 50 tys. do nawet 100 tys. pojazdów. Ta liczba rośnie z każdym rokiem, a przepustowość drogi zaczęła się już wyczerpywać. Rozbudowa A2 ułatwi szybki i bezpieczny dojazd między największymi miastami oraz kluczowymi punktami infrastrukturalnymi, w tym przyszłym Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Kalendarium inwestycji

30 sierpnia 2023 r. – podpisanie umowy z projektantem,

29 października 2024 r. – złożenie wniosków o decyzje ZRID,

4 kwietnia 2025 r. – wydanie pierwszych decyzji ZRID przez Wojewodę Mazowieckiego,

II połowa 2025 r. – ogłoszenie przetargu na prace budowlane,

I połowa 2026 r. – rozpoczęcie przebudowy,

II połowa 2028 r. – planowane zakończenie inwestycji.