Decyzja ZRID otwiera drogę do budowy
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem a Lublinem nabiera tempa. Dzięki decyzji ZRID, wydanej przez Wojewodę Lubelskiego, prace budowlane mogą rozpocząć się już w grudniu 2024 roku. Decyzja definiuje granice terenu inwestycji, umożliwia przejęcie gruntów na rzecz Skarbu Państwa oraz uruchamia proces odszkodowawczy dla właścicieli nieruchomości. Wartość całej inwestycji wynosi 835,7 mln zł, a jej wykonawcą jest firma Duna Polska. Projekt jest realizowany w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca odpowiada za finalne opracowanie dokumentacji projektowej i realizację robót budowlanych. Termin oddania drogi do użytku wyznaczono na 2027 rok.
Charakterystyka inwestycji
Odcinek S19 Lubartów – Lublin to kluczowy element budowy trasy Via Carpatia, która ma połączyć północną i południową część Europy. Planowana trasa o długości 23 km rozpocznie się w węźle Lubartów Północ, a zakończy w węźle Lublin Rudnik, który łączy trasę z obwodnicą Lublina. Droga będzie dwujezdniowa, a w ramach inwestycji zostanie pozostawiona rezerwa pod budowę trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Projekt zakłada budowę czterech węzłów drogowych: Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe. Powstanie również 29 obiektów inżynierskich, takich jak wiadukty, oraz ponad 40 km dróg lokalnych obsługujących ruch w okolicach trasy. Trasa ominie miejscowości Niemce i Lubartów, co pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tych terenów, poprawienie bezpieczeństwa i komfort życia mieszkańców.
Przebieg trasy i znaczenie dla regionu
Nowy odcinek S19 będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa. Na wschód od miejscowości Niemce trasa ominie kluczowe tereny zabudowane, co znacznie odciąży lokalną infrastrukturę drogową. Węzeł Niemce Południe połączy trasę z istniejącymi drogami powiatowymi i umożliwi łatwy dostęp do trasy dla mieszkańców okolicznych miejscowości. Zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu z 2020 roku natężenie ruchu na DK19 w okolicach Niemiec i Ciecierzyna wynosiło od 27 do 28 tys. pojazdów dziennie, co czyniło tę trasę jedną z najbardziej obciążonych w regionie. Nowa droga znacząco poprawi przepustowość oraz zminimalizuje czas przejazdu między Lubartowem a Lublinem. Inwestycja przyczyni się również do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak bariery energochłonne i urządzenia ochrony środowiska.
Droga S19 w województwie lubelskim
Budowa odcinka Lubartów – Lublin to tylko jeden z etapów realizacji drogi ekspresowej S19 w województwie lubelskim. Docelowo trasa ma liczyć około 190 km, z czego znacząca część jest już oddana do użytku. Kierowcy mogą korzystać z sześciu odcinków na trasie do Rzeszowa oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji znajduje się kolejne sześć odcinków o łącznej długości około 100 km, w tym m.in. odcinki od granicy województwa lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego, gdzie trwają przygotowania do uzyskania decyzji ZRID. Nowa droga poprawi nie tylko komfort podróżowania, ale również będzie kluczowym elementem rozwoju gospodarczego regionu. Ułatwi transport towarów i przyciągnie inwestorów. Inwestycja w drogę S19 to przykład zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej, który łączy korzyści ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Odcinek Lubartów – Lublin stanowi ważny krok na drodze do pełnej realizacji trasy Via Carpatia, łączącej północ i południe Europy.