Manualna skrzynia biegów w porównaniu do automatu jest częściej używana. Przez co jej zużycie jest zatem większe tak samo jak częściej może dojść do różnego typu usterek. W momencie, gdy ktoś nie wie, jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia skrzyni biegów to może za późno wyłapać daną usterkę co będzie się wiązało z większymi kosztami za naprawę lub wymianę danej części. Jakie są zatem najczęstsze awarie związane ze skrzynią biegów?
Awarie manualnej skrzyni biegów
Najczęstszymi powodami usterek są błędy w konstrukcji, a także wady materiałowe. Do uszkodzeń może dojść też w momencie, gdy serwisant przeprowadził źle przegląd skrzyni lub wymiana jakiejś części była przeprowadzona bez zastosowania się do zaleceń producenta. Może dość także do wycieku oleju, który powstaje w wyniku niesprawności gumowych uszczelnień. O poważnych uszkodzeniach może świadczyć to, że skrzynia biegu nagle nie działa np. nie możesz wrzucić wstecznego biegu lub w momencie kiedy został wrzucony jakiś bieg to obroty silnika nie zwiększyły się. Dodatkowo w nowoczesnych autach błąd zmiany biegów może być sygnalizowany przez komputer pokładowy oraz widoczny na ekranie. Dzieje się tak w wyniku uszkodzenia elektroniki sterującej, ale często dochodzi także do awarii koszy oraz bloku hydrauliki.
Awaria półautomatycznej skrzyni biegów
Najczęstszą usterką takiej instalacji do zmiany biegów jest zużycie sprzęgła. Dochodzi do niego w momencie nadprogramowej jazdy na tak zwanym półsprzęgle. Szkodliwa jest także jazda na niskiej prędkości przy wysokim biegu. Lepiej go zmniejszyć i jechać na numerze, który jest dostosowany do twojej prędkości. W skrzyni półautomatycznej często pada także elektronika przy elementach sterujących biegami oraz sterownik. O źle działającej elektronice może świadczyć problem z odpaleniem silnika, który najczęściej pojawia się w ciężarówkach lub samochodach terenowych typu Jeep. To jednak nie jest największym zmartwieniem, gdyż najgorszy jest fakt, że do tego typu skrzyni biegów istnieje problem z dostępnością części.
Awarie skrzyni biegów DSG
Tutaj najczęściej dochodzi do awarii przy samochodach mających duży przebieg. Uszkodzeniu ulega wtedy blok mechaniczny i zespół sprzęgła. Stosunkowo często zużywa się także koło zamachowe, które stosunkowo łatwo da się wymieni, gdyż ta część nie jest na stałe zamontowana. Tak to wygląda w teorii w praktyce tak naprawdę jest nieco inaczej i dużo zależy od tego, jaką skrzynie biegów kto ma w swoim pojeździe, a konkretnie, czy jest to sprzęgło suche, czy wielotarczowe mokre. W wersji suchej awarii jest mniej, gdyż cała mechanika jest smarowana na za pomocą oleju, który jest bezpośrednio w sprzęgle nie jest pobierany ze zbiornika ogólnego, który znajduje się w silniku tak jak ma to miejsce w wersji mokrej. Problem znajduje się także w składzie dwusprzęgłowych skrzyni, gdzie znajdują się wrażliwe na opiłki elektrozawory. W momencie ich uszkodzenia będziemy musieli koniecznie wymienić całą mechanikę. Taka usługa to koszt około 5 tys zł. W momencie, gdy musicie szarpnąć za sprzęgło by go odpalić lub jego praca jest głośna to świadczyć może to o jego zużyciu i problemach ze skrzynią biegów DSG. Natomiast o uszkodzeniu mechanicznym może świadczyć przechodzenie komputera pokładowego w tryb awaryjny lub wyświetlająca się odpowiednia ikona na desce rozdzielczej.