Nowy rekord aerodynamiczności Audi
Audi A6 Sportback e-tron zapisuje się w historii marki jako najbardziej aerodynamiczny model wszech czasów. Osiągnięcie współczynnika oporu powietrza (Cd) na poziomie 0,21 to wynik, który stawia go na czele nie tylko w ofercie Audi, ale również w całej Grupie Volkswagen. Model A6 Avant e-tron, z Cd wynoszącym 0,24, także plasuje się na szczycie w swoim segmencie nadwozia. Osiągnięcie takich wartości było możliwe dzięki skrupulatnej pracy zespołowej specjalistów od aerodynamiki i designu.
Innowacyjne podejście do projektowania
Aerodynamika od zawsze odgrywała kluczową rolę w historii sukcesów Audi. Już w 1967 roku model NSU Ro 80 miał aerodynamiczne nadwozie z profilem w kształcie klina i osiągał współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący 0,35. W 1983 roku trzecia generacja Audi 100 (C3) mogła poszczycić się Cd o wartości 0,30, a niedługo później Audi 80 trzeciej generacji (B3) osiągnęło Cd równe 0,29. Teraz A6 Sportback e-tron kontynuuje tę tradycję i ustanawia nowy standard. Proces projektowania A6 Sportback e-tron rozpoczął się od założeń efektywności i zasięgu. Projektanci i inżynierowie przeprowadzili ponad 1300 symulacji oraz liczne testy w tunelu aerodynamicznym, aby zoptymalizować każdy detal pojazdu. Współpraca między zespołem aerodynamiki a działem designu była kluczowa dla osiągnięcia sukcesu.
Optymalizacja każdego detalu
Matteo Ghelfi i Andreas Lauterbach, projektanci ds. aerodynamiki, spędzili niezliczone godziny na pracy nad pojedynczymi szczegółami, takimi jak kurtyny powietrzne, wloty powietrza czy rozstaw tylnych kół. Każdy milimetr nadwozia był analizowany i optymalizowany w celu osiągnięcia najlepszych wyników aerodynamicznych. Na przykład, zewnętrzna krawędź wlotu kurtyny powietrznej została zmodyfikowana, aby poprawić przepływ powietrza wokół przedniej części samochodu. Inny przykład to optymalizacja tylnego dyfuzora, który za sprawą gładkiego podwozia i specjalnych dokładek aerodynamicznych przyczynia się do znacznego zmniejszenia Cd.
Rola felg w osiągnięciu rekordowych wyników
Projektanci Audi A6 e-tron zwrócili również szczególną uwagę na aerodynamikę obręczy kół. Andreas Valencia Pollex, projektant felg, podkreśla, że obecnie obręcze muszą spełniać nie tylko wymagania dotyczące stabilności, ale także aerodynamiki. W A6 e-tron zastosowano specjalne 19-calowe obręcze aero oraz dwa wzory obręczy aero o średnicy 20 cali, zaprojektowane z myślą o minimalizacji oporu powietrza. Pollex wyjaśnia, że aby uzyskać idealną aerodynamikę, obręcze musiały być spłaszczone, co pozwala na płynne kierowanie powietrza wokół samochodu bez generowania turbulencji. Dodatkowo 21-calowe felgi wyposażono w aerodynamiczne panele wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego.
Osiągnięcie współczynnika oporu powietrza na poziomie 0,21 dla Audi A6 Sportback e-tron to wynik, który świadczy o zaawansowanej technologii i innowacyjnym podejściu marki do projektowania samochodów. Dbałość o każdy detal i doskonała współpraca między zespołami projektowymi i inżynieryjnymi pozwoliły na stworzenie modelu, który wyznacza nowe standardy w dziedzinie aerodynamiki.