Rekordowy współczynnik oporu powietrza
Aerodynamika od zawsze była jednym z kluczowych aspektów sukcesu Audi, a model A6 Sportback e-tron to potwierdza. Współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,21 to najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek osiągnęło Audi. Ta wartość nie jest jedynie imponującym numerem na papierze – ma ona realne przełożenie na osiągi samochodu, w tym zasięg na jednym ładowaniu oraz ogólną wydajność energetyczną. Twórcy modelu Andreas Lauterbach i Matteo Ghelfi podkreślają, że osiągnięcie tej wartości wymagało nie tylko nowatorskich rozwiązań technologicznych, ale także ścisłej współpracy między zespołami odpowiedzialnymi za aerodynamikę i design. Każdy element pojazdu, od proporcji nadwozia po szczegóły wlotów powietrza, był precyzyjnie dopracowywany, aby uzyskać najlepsze możliwe rezultaty.
Jak osiągnięto rekordowy wynik?
Proces optymalizacji aerodynamiki Audi A6 Sportback e-tron to wynik intensywnej pracy inżynierów i projektantów. Lauterbach i Ghelfi wspominają, że ten projekt od samego początku był niezwykle ambitny. Początkowo nie byli pewni, czy uda się osiągnąć zakładane cele, jednak dzięki szczegółowej analizie i współpracy zespołowej udało się przekroczyć oczekiwania. W sumie przeprowadzono około 2800 symulacji samochodu oraz spędzono niezliczone godziny w tunelu aerodynamicznym. Każdy milimetr nadwozia był starannie analizowany, a współpraca między projektantami a inżynierami pozwoliła na precyzyjne dostrojenie wszystkich elementów. Ważnym przykładem takiej pracy zespołowej jest optymalizacja kurtyn powietrznych, które poprawiają przepływ powietrza wokół przedniej części samochodu.
Detale, które robią różnicę
Praca nad aerodynamiką Audi A6 Sportback e-tron skupiała się na dopracowaniu każdego szczegółu. Zoptymalizowano m.in. ramki aerodynamiczne oraz kształt tylnego dyfuzora. Lauterbach wyjaśnia, że takie detale jak ramki aerodynamiczne, które poprawiają przepływ powietrza wokół tylnej części pojazdu, mogą wydłużyć zasięg auta o dodatkowe 8 kilometrów. To doskonały przykład, jak nawet drobne zmiany w konstrukcji mogą przynieść znaczące korzyści dla aerodynamiki i wydajności energetycznej samochodu. Innym istotnym elementem jest gładka podłoga samochodu, która została specjalnie zaprojektowana, aby minimalizować opór powietrza. Dodano także łuki oraz załamujące się krawędzie w kluczowych punktach, co znacząco wpłynęło na obniżenie współczynnika Cx. Każdy detal nadwozia oraz podwozia został przeanalizowany i zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki, co końcowo przełożyło się na rekordowy wynik.
Koła zaprojektowane z myślą o aerodynamice
Projektowanie kół do Audi A6 e-tron również było kluczowym elementem w osiągnięciu doskonałej aerodynamiki. Andreas Valencia Pollex, projektant felg, tłumaczy, że w dzisiejszych czasach koła nie muszą jedynie spełniać wymagań dotyczących stabilności, ale również odgrywają ważną rolę w aerodynamice pojazdu elektrycznego. Specjalnie zaprojektowane felgi o średnicy 19 i 20 cali znacząco poprawiają przepływ powietrza wokół samochodu, co przyczynia się do większej wydajności. Dzięki płaskiemu kształtowi felg oraz zastosowaniu aerodynamicznych łopatek powietrze jest precyzyjnie kierowane na boki pojazdu, co redukuje turbulencje. Każda felga, nawet o większej średnicy 21 cali, została starannie zaprojektowana, aby zminimalizować opór powietrza i maksymalnie zwiększyć zasięg pojazdu. Jak dodaje Lauterbach, różnica między najlepszymi a najsłabszymi kołami w kontekście aerodynamiki wynosi jedynie 0,015 Cx, co pokazuje, jak duże znaczenie miały te detale w projekcie Audi A6 e-tron.
Dziś Audi A6 Sportback e-tron udowadnia, że marka nie tylko łączy formę i funkcję, ale także wyznacza nowe standardy w aerodynamice pojazdów elektrycznych. Dbałość o detale, innowacyjne podejście do projektowania nadwozia oraz współpraca zespołowa inżynierów i projektantów pozwoliły na stworzenie pojazdu, który wygląda imponująco, ale także oferuje maksymalną wydajność energetyczną i większy zasięg.